Выпуски журнала
Библиотека
О журнале
Авторам
Подписка
Контакты
Форум
 
Хант Г. Самый фундаментальный или самый ошибочный из эмпирических вопросов: что такое сознание?

Скачать полный текст статьи в PDF

Журнал
Методология и история психологии. 2009. Том 4. Выпуск 1
Раздел
Историко-психологическое введение в проблему
Страницы
61-86
Тип
Научная статья
Заглавие
Самый фундаментальный или самый ошибочный из эмпирических вопросов: что такое сознание?
Авторы
Хант Гарри
Аннотация
В статье предлагается обзор концепций и состояний сознания. Состояния сознания рассматриваются от обыденного к измененным и надличностным состояниям. Идет изложение конкурирующих точек зрения на сознание в когнитивных науках, нейропсихологии и психологии животных, развивается представление о перцептуальной осведомленности как основе сознания, потенциально общей для всех живых существ. Автор сводит воедино отдельные нити неореалистических подходов к восприятию и мышлению, феноменологии образов и синестезии и когнитивных теорий метафоры. Он разрабатывает собственную когнитивную теорию мистического опыта, в которой сочетаются медитативные и религиозные описания сознания и ощущение Бытия. Среди других рассматриваемых тем: отношение между сознанием и временем; общие перцептуально-метафорические корни параллелей между сознанием и современной физикой; коллективная основа надличностных состояний, как она отражается в социологии мистицизма и альтернативной интерпретации парапсихологических исследований.
Ключевые слова
  • сознание
  • феноменология
  • междисциплинарный диалог
  • «наука сознания»
  • презентационные состояния
  • диалог между наукой и религией
  • самосоотнесение
  • сознание-1, -2, -3, -4, -5, -6, -7
  • «объективные Я»
  • бытийствование
Библиография
  • Ach N. Determining tendencies: Awareness // Organization and pathology of thought / Ed. by D. Rapaport. N.Y., 1951. P. 15-38.
  • Arnheim R. Visual thinking. Berkeley; L.A., 1969.
  • Arnheim R. Art and visual perception. Berkeley; L.A., 1974.
  • Baars B. A cognitive theory of consciousness. Cambridge, 1988.
  • Bartlett F. Remembering. Cambridge, 1932.
  • Bellah R. et al. Habits of the heart: Individualism and commitment in American life. N.Y., 1985.
  • Bergson H. Time and free will. N.Y., 1960.
  • Binet A. The psychic life of micro-organisms: A study in experimental psychology. Philadelphia, 1970.
  • Bion W.R. Learning from experience. L., 1962.
  • Bowers K. Revisioning the unconscious // Canadian Psychology. 1987. № 28. Р. 93-132.
  • Brentano F. The distinction between mental and physical phenomena // Realism and the background of phenomenology / Ed. by R.M. Chisholm. Glencoe, 1960. P. 39-61.
  • Cattell R.B. The subjective character of cognition and the presensational development of perception // British Journal of Psychology. 1930. Мonograph № 14.
  • Chapman J. The early symptoms of schizophrenia // British Journal of Psychology. 1966. № 112. P. 225-251.
  • Churchland P.S. Reduction and the neurobiological basis of consciousness // Consciousness in contemporary science / Ed. by A.J. Marcel, E. Bisiach. Oxford, 1988. P. 273-304.
  • Cleary T. Timeless spring: A Soto Zen anthology. San Francisco, 1980.
  • Deikman A. The observing self. Boston, 1982.
  • Dennett D. Consciousness explained. Boston, 1991.
  • Dilthey W. The understanding of other persons and their life-expressions // Theories of history / Ed. by P. Gardiner. Glencoe, 1959. P. 213-225.
  • Dixon N.F. Hydrocephalus and «misapplied competence»: Awkward evidence for and against // Behavioral and Brain Sciences. 1991. № 14. P. 675-676.
  • Durkheim E. The elementary forms of the religious life. N.Y., 1961.
  • Erickson M., Rossi E. Experiencing hypnosis. N.Y., 1981.
  • Fechner G.T. On life after death. Chicago, 1945.
  • Foucault M. The order of things: An archaeology of the human sciences. N.Y., 1970.
  • Frazier J.G. The golden bough: A study in magic and religion. L., 1922.
  • Freud S. On narcissism // Collected papers. Vol. 4. N.Y., 1959. P. 30-59.
  • Gardner H. Frames of mind. N.Y., 1983.
  • Gardner H. The mind’s new science: A history of the cognitive revolution. N.Y., 1985.
  • Geschwind N. Disconnection syndromes in animals and man // Brain. 1965. № 88. P. 237-294; 585-644.
  • Globus G. The lucid brain // Paper presented at the Lucidity Association Conference. Chicago, 1990. July.
  • Globus G. Perceptual meaning and the holoworld // Current advances in semantic theory / Ed. by M. Stamenov. Amsterdam, 1992a. P. 75-85.
  • Globus G. Toward a noncomputational cognitive neuroscience // Journal of Cognitive Neuroscience. 1992b. № 4. P. 319-330.
  • Goleman D. The Buddha on meditation and states of consciousness // Journal of Transpersonal Psychology. 1972. № 4. P. 1-44.
  • Green C. Lucid dreams. L., 1968a.
  • Green C. Out-of-body experiences. N.Y., 1968b.
  • Heidegger M. Being and time. N.Y., 1962.
  • Heidegger M. On time and being. N.Y., 1972.
  • Heidegger M. The basic problems of phenomenology. Bloomington, 1982.
  • Hillman J. The therapeutic value of alchemical language // Dragonflies.1978. P. 33-42.
  • Hofstadter D. Godel, Escher, Bach: An eternal golden braid. N.Y., 1979.
  • Holt R. Imagery: The return of the ostracized // American Psychologist. 1964. № 19. P. 254-264.
  • Humphrey G. Thinking. N.Y., 1951.
  • Hunt H.T. A cognitive psychology of mystical and altered state experience // Perceptual and Motor Skills. 1984. Monograph № 58. Р. 467-513.
  • Hunt H.T. Relations between the phenomena of religious mysticism and the psychology of thought: A cognitive psychology of states of consciousness and the necessity of subjective states for cognitive theory // Perceptual and Motor Skills. 1985a. Monograph № 61. P. 911-961.
  • Hunt H.T. Cognition and states of consciousness: The necessity of the empirical study of ordinary and non-ordinary consciousness for contemporary cognitive psychology // Perceptual and Motor Skills. 1985b. Monograph № 60. Р. 239-282.
  • Hunt H.T. A cognitive reinterpretation of classical introspectionism: The relation between introspection and altered states of consciousness and their mutual relevance for a cognitive psychology of metaphor and felt meaning, with commentaries by D. Bakan, R. Evans, P. Swartz, and response // Annals of Theoretical Psychology. 1986. № 4. P. 245-313.
  • Hunt H.T. The relevance of ordinary and non-ordinary states of consciousness for the cognitive psychology of meaning // Journal of Mind and Behavior. 1989. № 10. P. 347-360.
  • Husserl E. The idea of phenomenology. The Hague, 1964.
  • Irwin H. Flight of mind: A psychological study of the out-of-body experience. Metuchen, 1985.
  • James W. The principles of psychology. 2 vols. N.Y., 1890.
  • James W. The varieties of religious experience. Garden City, 1902.
  • James W. Essays in radical empiricism and a pluralistic universe. N.Y., 1971.
  • Johnson M. The body in the mind: The bodily bases of meaning, imagination, and reason. Chicago, 1987.
  • Jung C.G. Aion: Researches into the phenomenology of the self // Collected works. Vol 9 (2). Princeton, 1951.
  • Jung C.G. Psychology and alchemy // Collected works. Vol. 12. Princeton, 1953.
  • Jung C.G. Two essays on analytical psychology // Collected works. Vol. 7. Princeton, 1960.
  • Jung C.G. Psychological types // Collected works. Vol. 6. Princeton, 1971.
  • Kohut H. The restoration of the self. N.Y., 1977.
  • Krueger F. The essence of feeling: Outline of a systematic theory // Feelings and emotions / Ed. by M. Reymert. Worcester, 1928. P. 58-85.
  • Lacan J. The four fundamental concepts of psycho-analysis. N.Y., 1973.
  • Laing R.D. Knots. N.Y., 1970.
  • Lakoff G. Women, fine and dangerous things: What categories reveal about the mind. Chicago, 1987.
  • Lasch C. The culture of narcissism. N.Y., 1978.
  • Lewin K. Principles of topological psychology. N.Y., 1936.
  • Marcel A. Phenomenal experience and functionalism // Consciousness in contemporary society / Ed. by A. Marcel, E. Bisiach. Oxford, 1988. P. 121-158.
  • Luria A. The working brain. Harmondsworth, N.Y., 1973.
  • McNeill D. Hand and mind: What gestures reveal about thought. Chicago, 1992.
  • Mandler G. Mind and emotion. N.Y., 1975.
  • Maslow A. The farther reaches of human nature. N.Y., 1971.
  • Mead G.H. Mind, self, and society. Chicago, 1934.
  • Meltzoff A., Moore M. Imitation in newborn infants: Exploring the range of gestures imitated and the underlying mechanisms // Developmental Psychology. 1989. № 25. Р. 954-962.
  • Merleau-Ponty M. The primacy of perception and other essays. Evanston, 1964.
  • Miller G. Trends and debates in cognitive psychology // Cognition. 1981. № 10. Р. 215-225.
  • Nagel T. What is it like to be a bat? // Philosophical Review. 1974. № 83. Р. 435-450.
  • Natsoulas T. Basic problems of consciousness // Journal of Personality and Social Psychology. 1981. № 41. Р. 132-178.
  • Natsoulas T. Concepts of consciousness // Journal of Mind and Behavior. 1983. № 4. Р. 13-59.
  • Natsoulas T. Towards the improvement of Gibsonian perception theory // Journal for the Theory of Social Behavior. 1984. № 14. Р. 231-258.
  • Natsoulas T. «I am not the subject of this thought» // Imagination, Cognition, and Personality. 1991-1992. № 11. Р. 279-302.
  • Natsoulas T. The ecological approach to perception: The place of perceptual content // American Journal of Psychology. 1992. № 102. Р. 443-476.
  • Neisser U. Cognition and reality. San Francisco, 1976.
  • Otto R. The idea of the holy. N.Y., 1958.
  • Plotkin W. The alpha experience revisited: Biofeedback in the transformation of psychological states // Psychological Bulletin. 1979. № 86. Р. 1132-1148.
  • Poppel E. Mindworks: Time and conscious experience. Boston, 1988.
  • Reich W. Character analysis. N.Y., 1949.
  • Rorty R. Philosophy and the mirror of nature. Princeton, 1979.
  • Ryle G. The concept of mind. N.Y., 1949.
  • Sartre J.P. A fundamental idea of the phenomenology of Husserl: Intentionality. Unpublished translation by J. Mayer of «Une idee fondamental de la phenomenologie de Husserl», in Situations I. P., 1947.
  • Schacter D., McAndrews M., Moszcovitch M. Access to consciousness: Dissociations between implicit and explicit knowledge in neuropsychological syndromes // Thought without language / Ed. by L. Weiskrantz. Oxford, 1988. P. 242-278.
  • Schacter D. On the relation between memory and consciousness: Dissociable interactions and conscious experience // Varieties of memory and consciousness: Essays in honour of Endel Tulving / Ed. by H. Roediger, F. Craik. Hillsdale, 1989. P. 355-389.
  • Schilderc P. Mind: Perception and thought in their constructive aspects. N.Y., 1942.
  • Schutz A. On multiple realities // The problem of social reality. Vol. 1 of Collected papers of Alfred Schutz. The Hague, 1962. P. 207-259.
  • Searle J. The rediscovery of the mind. Cambridge, 1992.
  • Stitch S. From folk psychology to cognitive science: The case against belief. Cambridge, 1983.
  • Tart C. Altered states of consciousness: A book of readings. N.Y., 1969.
  • Tarthang Tulku. Calm and clear. Berkeley, 1973.
  • Titchener E. Description vs. statement of meaning // American Journal of Psychology. 1912. № 23. Р. 165-182.
  • Tylor E. Primitive culture. Vol. 1. N.Y., 1871.
  • von Uexkull J. A stroll through the world of animals and man // Instinctive behavior / Ed. by C. Schiller. N.Y., 1957. Р. 5-80.
  • Varela F., Thompson E., Rosch E. The embodied mind: Cognitive science and human experience. Cambridge, 1991.
  • Vico G. The new science. Ithaca, 1970.
  • Vygotsky L. Thought and language. Cambridge, 1962.
  • Walsh R. The search for synthesis: Transpersonal psychology and the meeting of East and West, psychology and religion, personal and transpersonal // Journal of Humanistic Psychology. 1992. № 32. Р. 19-45.
  • Weber M. The sociology of religion. Boston, 1963.
  • Weiskrantz L. Some contributions of neuropsychology of vision and memory to the problem of consciousness // Consciousness in contemporary science / Ed. by A.J. Marcel, E. Bisiach. Oxford, 1988. P. 183-199.
  • Werner H. Comparative psychology of mental development. N.Y., 1961.
  • Werner H., Kaplan B. Symbol formation. N.Y., 1963.
  • Winnicott D.W. Playing and reality. N.Y., 1971.
  • Wittgenstein L. Philosophical investigations. N.Y., 1953.
  • Wittgenstein L. Remarks on the philosophy of psychology: 2 vols. Oxford, 1980.
  • Wittgenstein L. Last writings on the philosophy of psychology. Vol. 2. Oxford, 1992.
Ссылка на эту статью
Хант Г. Самый фундаментальный или самый ошибочный из эмпирических вопросов: что такое сознание? // Методология и история психологии. 2009. Том 4. Выпуск 1. С. 61-86.

| Версия для печати |
© 2016 Редакция журнала "Методология и история психологии"