About
Issues
Our authors 
Contact us
Forum
 
Stoyukhina, N.Yu. (2009). Interaction and confrontation of psychology and physiology in Soviet school textbooks in the 1950s

Download full text in PDF (in Russian)

Journal
Methodology and History of Psychology. 2009. Volume 4. Issue 2
Section
History of Russian Psychology
Pages
76-86
Type
Scientific article
Title
Interaction and confrontation of psychology and physiology in Soviet school textbooks in the 1950s
Authors
Stoyukhina, Natalia Yurievna
Abstract
The article deals with events in the history of psychology in the USSR in the mid-twentieth century, analyzes the content of the scientific session devoted to the problems of physiological teachings of academician I.P. Pavlov (June 28 – July 4, 1950), and the Conference on restructuring psychology (July 5, 1952) and the impact that they have had for the development of the Russian psychology and the structure and composition of textbooks of the 1950s.
Keywords
  • USSR Academy of sciences and Academy of medical sciences scientific session on problems of physiological teaching of academician I.P. Pavlov (06.28. – 07.04.1950)
  • Conference on problems of psychology organised by Presidium of RSFSR Academy of pedagogical sciences (06.30. – 07.05.1952)
  • teaching of academician I.P. Pavlov on higher nervous activity
  • B.M. Teplov
  • K.N. Kornilov
  • physiology
  • psychology
  • psychology as school subject
  • psychology textbook
References
  • Быков К.М. Развитие идей И.П. Павлова (задачи и перспективы) // Быков К.М. Избранные произведения. Т. 1. М., 1953. С. 316-364.
  • Вопросы школьного курса психологии в свете учения И.П. Павлова / Под ред. Б.М. Теплова. М., 1951.
  • Гуревич К.М. Смелее и глубже решать коренные вопросы психологии (обзор статей, поступивших в редакцию) // Советская педагогика. 1953. № 7. С. 53-62.
  • Зинченко В.П., Кудрявцев Т.В. Новый учебник психологии для школы // Вопросы психологии. 1957. № 3. С. 159-164.
  • Колбановский В. Об изучении психологии и логики // Народное образование. 1947. № 3. С. 21-30.
  • Кольцова В.А., Олейник Ю.А. Советская психологическая наука в годы Великой Отечественной войны (1941-1945). М., 2006.
  • Корнилов К.Н. Психология. Учебник для средней школы. М., 1946.
  • Крепить связь психологической науки с практикой // Коммунист. 1956. № 4. С. 87-93.
  • Крутецкий В.А. Некоторые вопросы преподавания психологии в школе. М., 1956.
  • Лейбсон Л.Г. Академик Л.А. Орбели. Неопубликованные главы биографии. Л., 1990.
  • Ленин В.И. Собрание сочинений: в 35 тт. М., 1941-1950.
  • Материалы совещания по психологии. Стенографический отчет // Известия АПН РСФСР. Вып. 45. М., 1953.
  • Менчинская Н.А., Соколов М.В., Шемякин Ф.Н. К итогам совещания по вопросам психологии // Советская педагогика. 1952. № 8. С. 88-103.
  • Научная сессия, посвященная проблемам физиологического учения академика И.П. Павлова. 28 июня – 4 июля 1950 г. Стенографический отчет. М., 1950.
  • Психологическая наука в России ХХ столетия: проблемы теории и истории. М., 1997.
  • Смирнов А.А. Состояние психологии и ее перестройка на основе учения И.П. Павлова // Советская педагогика. 1952. № 8. С. 61-88.
  • Теплов Б.М. Психология. Учебник для средней школы. М., 1951.
  • Ярошевский М.Г. Психология и логика в средней школе // Народное образование. 1949. № 5. С. 8-14.
  • Ярошевский М.Г. Как предали Ивана Павлова // Репрессированная наука. Вып. 2. СПб., 1994. С. 76-82.
To cite this article
Stoyukhina, N.Yu. (2009). Interaction and confrontation of psychology and physiology in Soviet school textbooks in the 1950s. Methodology and History of Psychology, 4(2), 76-86.

| Версия для печати |
© 2018 Methodology and History of Psychology