About
Issues
Our authors 
Contact us
Forum
 
Sokolova, E.E. (2008). Psychology at crossroads: what kind of methodology does contemporary psychology need?

Download full text in PDF (in Russian)

Journal
Methodology and History of Psychology. 2008. Volume 3. Issue 3
Section
How I Understand Methodology of Psychology
Pages
25-42
Type
Scientific article
Title
Psychology at crossroads: what kind of methodology does contemporary psychology need?
Authors
Sokolova, Elena Evgenievna
Abstract
The article is devoted to the presentation and analysis of principles of the dialectical-monistic approach, which are often misunderstood by its opponents, as well as the justification of its relevance and applicability in modern psychology. It is shown that dialectical methodology revealed its heuristic during the "methodological experiment", which was the history of psychology. Specific examples prove the benefits of the program of integration of psychology, proposed in dialectical psychology, cultural-activity school, compared with the program of methodological liberalism.
Keywords
  • methodology of psychology
  • dialectics
  • monism
  • pluralism
  • methodological liberalism
  • history of psychology
  • cultural-activity psychology
  • dialectical synthesis
  • system
  • network
  • ideals of rationality
  • practice
References
  • Выготский Л.С. Исторический смысл психологического кризиса // Собрание сочинений: в 6-ти тт. Т. 1. М., 1982. С. 291-436.
  • Выготский Л.С. [Конкретная психология человека] // Пузырей А.А. Психология. Психотехника. Психагогика. М., 2005. С. 189-209.
  • Гусельцева М.С. Культурная психология: методология, история, перспективы. М., 2007.
  • Гусельцева М.С. Понятие прогресса и модели развития психологической науки // Методология и история психологии. 2007. Том 2. Вып. 3. С. 107-119.
  • Гусельцева М.С. Постмодернистские перспективы развития психологии // Теория и методология психологии. Постнеклассическая перспектива / Отв. ред. А.Л. Журавлев, А.В. Юревич. М., 2007. С. 45-73.
  • Диалектическая психология / Под ред. Е.Е. Крашенниникова. Уфа, 2005.
  • Зеленкова Т.В. О сетевой парадигме в психологии // Методология и история психологии. 2007. Том 2. Вып. 3. С. 18-28.
  • Ильенков Э.В. Диалектика абстрактного и конкретного в научно-теоретическом мышлении. М., 1997.
  • Ильенков Э.В. Школа должна учить мыслить. М.; Воронеж, 2002.
  • Корнилова Т.В., Смирнов С.Д. Методологические основы психологии. СПб., 2006.
  • Леонтьев А.А. Деятельный ум (Деятельность, Знак, Личность). М., 2001.
  • Леонтьев Д.А. Личность как преодоление индивидуальности // Психологическая теория деятельности: вчера, сегодня, завтра / Под ред. А.А. Леонтьева. М., 2006. С. 134-147.
  • Мареев С.Н. Из истории советской философии: Лукач – Выготский – Ильенков. М., 2008.
  • Маркс К. Тезисы о Фейербахе // Маркс К., Энгельс Ф. Сочинения. 2-е изд. Т. 3. М., 1955. С. 1-4.
  • Марцинковская Т.Д. Психология в современном мире // Теория и методология психологии. Постнеклассическая перспектива / Отв. ред. А.Л. Журавлев, А.В. Юревич. М., 2007. С. 33-44.
  • Мироненко И.А. Монизм, плюрализм и реальность // Вопросы психологии. 2007. № 3. С. 145-148.
  • Мясоед П.А. О психологическом знании и познании, или Что мы хотим от психологии? // Вопросы психологии. 2006. № 4. С. 139-145.
  • Науменко Л.К. Монизм как принцип диалектической логики. Алма-Ата, 1968.
  • Режабек Е.Я. В поисках рациональности: статьи разных лет. М., 2007.
  • Смит Н. Психология. Современные системы. СПб., 2007.
  • Соколова Е.Е. К проблеме непротиворечивого определения предмета психологии в школе А.Н. Леонтьева // Вестник МГУ. Сер. 14. Психология. 2003. № 2. С. 32-49.
  • Спиноза Б. Избранные произведения: в 2-х тт. Т. 1. М., 1957.
  • Степин В.С. Философия науки: Общие проблемы. М., 2008.
  • Стеценко А.П. Культурно-историческая теория деятельности в контексте современной психологии: неклассический подход к "неклассической" теории // Психологическая теория деятельности: вчера, сегодня, завтра / Под ред. А.А. Леонтьева. М., 2006. С. 16-38.
  • Сурмава А.В. Психологический смысл исторического кризиса: Опыт исторического психоанализа // Вопросы психологии. 2004. № 6. С. 71-85.
  • Сурмава А.В. Диалектическая психология: драма становления // Методология и история психологии. 2007. Том 2. Вып. 4. С. 25-39.
  • Улановский А.М. Качественная методология и конструктивистская ориентация в психологии // Вопросы психологии. 2006. № 3. С. 27-37.
  • Философия: энциклопедический словарь / Под ред. А.А. Ивина. М., 2004.
  • Эпштейн М., Савчук В. Светлой памяти постмодерна посвящается... // Художественный журнал. 2007. № 64. http://xz.gif.ru/numbers/64/epshtein-savchuk
  • Юревич А.В. Парадигмальные дебаты // Методология и история психологии. 2007. Том 2. Вып. 3. С. 3-17.
  • Bakhurst D. Consciousness and Revolution in Soviet Philosophy. From the Bolsheviks to Evald Ilyenkov. Cambridge, 1991.
To cite this article
Sokolova, E.E. (2008). Psychology at crossroads: what kind of methodology does contemporary psychology need? Methodology and History of Psychology, 3(3), 25-42.

| Версия для печати |
© 2018 Methodology and History of Psychology