About
Issues
Our authors 
Contact us
Forum
 
Piskoppel, A.A. (2007). Pedology and psychotechnics: historical experience of methodological arrangement ... (conclusion)

Download full text in PDF (in Russian)

Journal
Methodology and History of Psychology. 2007. Volume 2. Issue 2
Section
History of Russian Psychology
Pages
94-106
Type
Scientific article
Title
Pedology and psychotechnics: historical experience of methodological arrangement and substantiation of complex scientific and technical disciplines (conclusion)
Authors
Piskoppel, Anatoly Alfredovich
Abstract
Questions of subject-theoretical and social-organizational status of occupational-practical disciplines in their unity and difference from the other academic ones are still remain open. For their solution the historical experience of formation of the Soviet pedology and psychotechnincs is of interest, which were interrupted by administrative means in the middle of the 1930s. Both pedology and psychotechnics at that time just worked out their programs and both faced the choice of path of development: for pedology it was the choice between object-methodological and object-ontological bases of integration and internal unity, for psychotechnics – between cognitive-psychological and organizational-psychological bases of integration and internal unity. Only an adequate reflection of this experience is able to prevent a repetition of errors in its interaction of the new academic psychology and practical psychologists.
Keywords
  • history of psychology
  • professional-practical psychology
  • pedology
  • psychotechnics
  • labour psychology
  • ergonomics
  • explanation
  • transformation
  • program
  • general science
  • fundamental science
  • applied science
References
  • Геллерштейн С.Г. Проблемы психотехники на пороге второй пятилетки // Советская психотехника. 1932. № 1-2.
  • Горохов В.Г. Философско-методологические проблемы исследования технических наук // Вопросы философии. 1985. № 3.
  • Гурьянов Е.В., Ошанин Д.А., Чебышева В.В. Современное состояние и задачи психологии труда // Вопросы психологии. 1957. № 3.
  • Ломов Б.Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии. М., 1984.
  • Мюнстерберг Г. Основы психотехники. Первая, общая часть. М., 1922а.
  • Мюнстерберг Г. Основы психотехники. Вторая, специальная часть. Вып. 1. М., 1922б.
  • Мюнстерберг Г. Психология и экономическая жизнь. М., 1924.
  • Нейман Дж. Математик // Природа. 1983. № 2.
  • Пископпель А.А., Щедровицкий Л.П. Общие вопросы инженерно-психологического проектирования. М., 1980. Деп. в ВНИИТЭ, № 8. ТЭ-Д80.
  • Пископпель А.А., Щедровицкий Л.П. О программных установках психотехники и психологии труда // Вопросы методологии. 1991. № 4.
  • Платонов К.К. Вопросы психологии труда. М., 1970.
  • Пономарев Я.А., Гаджиев Ч.М. Проблемы перестройки практической психологии // Психологический журнал. 1988. Т. 9. № 2.
  • Столяренко А.М. Психологическая наука и практика // Психологический журнал. 1985. № 5.
  • Эткинд А.М. Психология практическая и академическая: расхождение когнитивных структур внутри профессионального сознания // Вопросы психологии. 1987. № 6.
To cite this article
Piskoppel, A.A. (2007). Pedology and psychotechnics: historical experience of methodological arrangement and substantiation of complex scientific and technical disciplines (conclusion). Methodology and History of Psychology, 2(2), 94-106.

| Версия для печати |
© 2018 Methodology and History of Psychology