About
Issues
Our authors 
Library
Contact us
Forum
 
Bratus, B.S., Umrikhin, V.V. (2011). L.S. Vygotsky and A.N. Leontiev: personal foundations of continuity of ideas

Download full text in PDF (in Russian)

Journal
Methodology and History of Psychology. 2011. Volume 6. Issue 2
Section
History of Russian Psychology
Pages
5-17
Type
Scientific article
Title
L.S. Vygotsky and A.N. Leontiev: personal foundations of continuity of ideas
Authors
Bratus, Boris Sergeevich
Umrikhin, Vladimir Vladimirovich
Abstract
The authors consider the special role of implicit knowledge in the historical fate of scientific schools which at times with not numerous contents of scientists are able to make significant breakthroughs in the development of thought and generate major research traditions. It is noted that the vast majority of the largest and brightest scientists are disciples of no less outstanding personalities in science, and this pattern is repeated constantly by reference to the experience of their teachers. One of the hidden reasons of this phenomenon is the movement of such a special form of implicit knowledge as personal knowledge (M. Polanyi) which is not formalized in the text and passed to the direct communication between teacher and student. A striking example of this kind of communication shows the history of the origin and development of the school of L.S. Vygotsky – A.N. Leontiev – A.R. Luria, given birth to a large scientific tradition – cultural-activity psychology. On a material of history of cooperation of A.N. Leontiev and L.S. Vygotsky teh author considers the dyad of "teacher – student" in science. The logic of the succession of generations is shown by the example of the emergence meaning-oriented concepts of personality in the school of A.N. Leontiev. The hypothesis of repetitive (archetypal) cycles of the human way of life of the scientist is substantiated, which are based on themovement of implicit, personal knowledge.
Keywords
  • A.N. Leontiev
  • L.S. Vygotsky
  • cultural-activity psychology
  • meaning-oriented concept of personality
  • аrchetypes of science
  • cycles of life way of scientist
  • implicit knowledge
  • personal knowledge
  • sceintific text
  • context
  • subtext
  • drama of ideas
  • scientific school
  • continuity of generations
  • meaning
  • values
  • morality
  • personality
References
  • Андреева Г.М. Леонтьев: личность, сознание, деятельность // Мир психологии. 1999. № 1. С. 5-9.
  • Асмолов А.Г., Братусь Б.С., Зейгарник Б.В., Петровский В.А., Субботский Е.В., Хараш А.У., Цветкова Л.С. О некоторых перспективах исследования смысловых образований личности // Вопросы психологии. 1979. № 4. С. 35-45.
  • Братусь Б.С. Психологические аспекты нравственного развития личности. М., 1977.
  • Братусь Б.С. Аномалии личности. М., 1988.
  • Ждан А.Н. Вопросы истории психологии в трудах А.Н. Леонтьева // Вопросы психологии. 2003. № 2. С. 86-94.
  • Зинченко В.П., Моргунов Е.Б. Человек развивающийся. Очерки российской психологии. М., 1994.
  • Иванников В.А. Леонтьев глазами студента и сотрудника // Мир психологии. 1999. № 1. С. 6-13.
  • Климов Е.А. А.Н. Леонтьев: служение умопостигаемому Делу // Мир психологии. 2003. № 2. С. 4-10.
  • Леонтьев А.А. Творческий путь Алексея Николаевича Леонтьева // А.Н. Леонтьев и современная психология: Сборник статей памяти А.Н. Леонтьева. М., 1983.
  • Леонтьев А.А. Алексей Николаевич Леонтьев рассказывает о себе // Вопросы психологии. 2003. № 2. С. 33-42.
  • Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. М., 1977.
  • Леонтьев А.Н. О предмете психологии личности // Леонтьев А.Н. Избранные психологические произведения: В 2 т. Т. 1. М., 1983.
  • Леонтьев А.Н. Философия психологии. Из научного наследия / под ред. А.А. Леонтьева, Д.А. Леонтьева. М., 1994.
  • Леонтьев Д.А. Психология смысла. М., 2007.
  • Нечаев Н.Н. А.Н. Леонтьев и П.Я. Гальперин: диалог во времени // Вопросы психологии. 2003. № 2. С. 50-69.
  • Орлов А.Б. А.Н. Леонтьев — Л.С. Выготский: очерк развития схизиса // Вопросы психологии. 2003. № 2. С. 70-85.
  • Петренко В.Ф. Школа А.Н. Леонтьева в семантическом пространстве психологической мысли // Традиции и перспективы деятельностного подхода в психологии. Школа А.Н. Леонтьева / под ред. А.Е. Войскунского, А.Н. Ждан, О.К. Тихомирова. М., 1999.
  • Петренко В.Ф. Психология была для него жизнью // Журнал практического психолога. 2003. № 1-2. С. 90-96.
  • Пономаренко В.А. Психологическая первозданность ума и души А.Н. Леонтьева // Мир психологии. 2003. № 2. С. 10–20.
  • Соколова Е.Е. Развитие идей Л.С. Выготского в ранних работах А.Н. Леонтьева // Вопросы психологии. 2003. № 2. С. 95-104.
  • Школы в науке / под ред. С.Р. Микулинского, М.Г. Ярошевского. М., 1977.
To cite this article
Bratus, B.S., Umrikhin, V.V. (2011). L.S. Vygotsky and A.N. Leontiev: personal foundations of continuity of ideas. Methodology and History of Psychology, 6(2), 5-17.

| Версия для печати |
© 2020 Methodology and History of Psychology