About
Issues
Our authors 
Contact us
Forum
 
Tulchinskiy, G.L. (2010). Shift of humanitarian paradigm, transcendental subject and posthuman personology

Download full text in PDF (in Russian)

Journal
Methodology and History of Psychology. 2010. Volume 5. Issue 1
Section
Philosophical Foundations
Pages
32-51
Type
Scientific article
Title
Shift of humanitarian paradigm, transcendental subject and posthuman personology
Authors
Tulchinskiy, Grigory Lvovich
Abstract
The humanitarian paradigm shift, which should be based on the fundamental consideration of the role and importance of the personality, is the main source of the dynamics of sense formation, is alleged. This shift has been included in the phenomenology of E. Husserl and the subsequent development of philosophical trends. Sense formation is a manifestation of human freedom and responsibility. Phenomenology confirmed that apodictic truth must be sought in the field of the transcendental subject. The phenomenological analysis boils down ultimately to self-identification. "Epistemological" stage of development of philosophy, distributing the subject and object, brings to the fore the problem of freedom and personality. Next, "axiological" stage expresses the maturation of personological dominant. Self-awareness is the most important manifestation of human nature. Subject of self-awareness is the bearer of freedom. The historical trend of narrowing the borders of I is obvious. Unity of I can not be find in a ready form, it can only be carried out by tireless efforts of approval of hidden essence of freedom. I is assemblage point of responsibility. The content of humanitarianism is built in five levels: infrastructure of cultures, anthropological, culturological, personological, metaphysics of morality. It is insolvently and dangerous to ignore some of these levels in social activity. The possibility of humanitarian knowledge is based on the unity and universality of spirit. United and universal spirit is manifested through specific individual dealing with specific and unique position in the world. Posthuman personology is the perspective of the metaphysics of personality. The body appears to mediate between the two plans of human existence: transcendental and real. With the growing scope of conceivable the human world increasingly becomes modus of possible. Possible is crucial for personology: the deepest point in the self-awareness and identity is I, which is not exist yet, but is possible. The key points of the shift of humanitarian paradigm are possibilism and potentiation.
Keywords
  • human
  • humanitarianism
  • consciousness
  • subject
  • transcendental subject
  • intentionality
  • intentional objects
  • I
  • personality
  • personology
  • posthuman personology
  • postbodily I
  • sense formation
  • freedom
  • responsibility
  • possible
  • dynamism
References
  • Бахтин М.М. К философии поступка // Философия и социология техники. Ежегодник. 1984-1985. М., 1986.
  • Зиммель Г. Понятие и трагедия культуры // Избранное. Том 1: Философия культуры. М., 1996.
  • Костюк В.Н. Изменяющиеся системы. М., 1993.
  • Лихачев Д.С. Декларация прав культуры // Раздумья о России. СПб., 1999. С. 635-640.
  • Марков Б.В. Проблема обоснования и проверяемости теоретического знания. Л., 1986.
  • Мунье Э. Персонализм. М., 1993.
  • Невважай И.Д. Свобода и знание. Саратов, 1995.
  • Пископпель А.А. Гуманистический принцип личности и предмет психологии // Методология и история психологии. 2006. Том 1. Вып. 1. С. 232-250.
  • Пригожин И. Философия нестабильности // Вопросы философии. 1991. № 6.
  • Розанов В.В. Уединенное. М., 2006.
  • Сартр Ж.-П. Бытие и ничто. М., 2009.
  • Серкова В.А. Формирование метода феноменологической дескрипции в философии Э. Гуссерля. СПб., 2000.
  • Слинин Я.А. Современная модальная логика. Л., 1976.
  • Слинин Я.А. Трансцендентальный субъект: феноменологическое исследование. СПб., 2001.
  • Солонин Ю.Н. Наука как предмет философского знания. Л., 1986.
  • Тульчинский Г.Л. Проблема осмысления действительности. Л., 1986.
  • Тульчинский Г.Л. Самозванство. Феноменология зла и метафизика свободы. СПб., 1996.
  • Тульчинский Г.Л. Идеи: источники, динамика и логическое содержание // История идей как методология гуманитарных исследований. Часть I. СПб., 2001. С. 28-58.
  • Тульчинский Г.Л. Постчеловеческая персонология. Новые перспективы свободы и рациональности. СПб., 2002а.
  • Тульчинский Г.Л. Трансцендентальный субъект, постчеловеческая персонология и новые перспективы гуманитарной парадигмы // Я. (А. Слинин) и мы. К 70-летию профессора Ярослава Анатольевича Слинина. СПб., 2002б. С. 528-555.
  • Тульчинский Г.Л. Тело свободы // М.Н. Эпштейн. Философия тела. Г.Л. Тульчинский. Тело свободы. СПб., 2006. С. 195-408.
  • Тульчинский Г.Л. Рациональность: насилие или жизненная компетентность? // Виктор Александрович Штофф и современная философия науки / Ред. Ю.М. Шилков. СПб., 2007. С. 213-246.
  • Фейерабенд П. Избранные труды по методологии науки. М., 1986.
  • Флоровский Г.В. Тварь и тварность // Православная мысль. Париж. 1928. № 1.
  • Хайдеггер М. Бытие и время. М., 2000.
  • Шпет Г.Г. Сознание и его собственник // Георгию Ивановичу Челпанову от учеников его семинариев в Киеве и Москве 1891-1916. Статьи по философии и психологии. М., 1916.
  • Шпет Г.Г. Philosophia Natalis. Избранные психолого-педагогические труды. М., 2006.
  • Элиаде М. Священное и мирское. М., 1994.
  • Эпштейн М.Н. Философия возможного. СПб., 2001.
  • Эпштейн М.Н. Философия тела // М.Н. Эпштейн. Философия тела. Г.Л. Тульчинский. Тело свободы. СПб., 2006. С. 9-194.
To cite this article
Tulchinskiy, G.L. (2010). Shift of humanitarian paradigm, transcendental subject and posthuman personology. Methodology and History of Psychology, 5(1), 32-51.

| Версия для печати |
© 2018 Methodology and History of Psychology