About
Issues
Our authors 
Library
Contact us
Forum
 
Zinchenko, V.P. (2009). Thought, word, image, action, affect: common origin and paths of development ...

Download full text in PDF (in Russian)

Journal
Methodology and History of Psychology. 2009. Volume 4. Issue 1
Section
Variety of Approaches in Study of Consciousness
Pages
87-112
Type
Scientific article
Title
Thought, word, image, action, affect: common origin and paths of development (from primary integrity to integrity of richness of mental life)
Authors
Zinchenko, Vladimir Petrovich
Abstract
How far it would not have to go deep into the history of mankind, we will never find a man without labour, consciousness and language. The same is true for the individual development of man. The author offers an alternative view of the role of speech in child development. The word, considered as an external form, includes action and image in its content as its internal forms, and vice versa. The word is accompanied by a person from the moment of birth and before it will appear in its entirety of its external form, it penetrates into the inner shape of movements, actions, images, affects of a child. The infant's word adaptation occurs at the level of sense penetration, not understanding, at the beginning of this is intelligible intuition: the child understands the world in terms of the ability to be in it. The infant waits for the word while waits and looks for physical contact with the mother, he absorbs the human word, and it becomes a "seed logos", which almost immediately begins to germinate. "Seed logos" does its job, the result of which becomes the language as a cultivated plant that grows in the fertile soil of images and actions, generously irrigated by emotions. At the age of about two years old, the child overcomes the difficulties of incarnation of the soul in the sound and the word finally finds its external form. This process is qualitatively different from the cultivation of "natural", "lower" (in the terminology of L.S. Vygotsky) psychological functions. The author is convinced that the sphere of culture prevails over the nature of the child, and expresses the doubt that in general there are child's natural, lower or primitive mental functions. The word originally is not only the most important fact of life, but also a spiritual and cultural act. Child development begins with the formation of spiritual, symbolic layer of consciousness, with the "higher psychology", with infant's congeniality to highest manifestations of the human spirit. The man from birth enters the world of human culture. And from that moment, not just introduction to the culture begins, but his spiritual and cultural development.
Keywords
  • consciousness
  • activity
  • culture
  • development
  • thought
  • word
  • image
  • action
  • affect
  • external and internal form
  • "seed logos"
  • pre-experience origin of cultural development
  • intelligible intuition
  • primary intergrity
  • differentiation of mental life
References
  • Августин А. Исповедь. М., 1991.
  • Бахтин М.М. Собрание сочинений. М., 1996-2003.
  • Бенвенуто С. Мечта Лакана. СПб., 2006.
  • Бернштейн Н.А. Современные искания в физиологии нервного процесса. М., 2003.
  • Бибихин В.В. Язык философии. М., 1993.
  • Бибихин В.В. Мир. СПб., 2007.
  • Выготский Л.С. Собрание сочинений: в 6-ти тт. М., 1982-1984.
  • Гордеева Н.Д. Экспериментальная психология исполнительного действия. М., 1995.
  • Гордеева Н.Д., Зинченко В.П. Функциональная структура действия. М., 1982.
  • Гордеева Н.Д., Зинченко В.П. Роль рефлексии в построении предметного действия // Человек. 2001. № 6.
  • Гордон В.М., Зинченко В.П. Структурно-функциональный анализ психической деятельности // Системные исследования. Ежегодник. М., 1978.
  • Гумбольдт В. Избранные труды по языкознанию. М., 1984.
  • Завершнева Е.Ю. Путь к свободе (к публикации материалов из семейного архива Л.С. Выготского) // НЛО. 2007. № 85.
  • Завершнева Е.Ю. Записные книжки, заметки, научные дневники Л.С. Выготского (1912-1934): результаты исследования семейного архива // Вопросы психологии. 2008. № 1-2.
  • Запорожец А.В. Развитие произвольных движений. М., 1960.
  • Запорожец А.В. и др. Восприятие и действие. М., 1967.
  • Зинченко А.В. Ностальгия: диалог знания и памяти // Культурно-историческая психология. 2009 (в печати).
  • Зинченко В.П. Формирование ориентирующего образа в процессе выработки двигательного навыка // Ориентировочный рефлекс и ориентировочно-исследовательская деятельность. М., 1958.
  • Зинченко В.П. Восприятие и действие. Сообщения I и II // Доклады АПН РСФСР. 1961. № 2, № 5.
  • Зинченко В.П. Продуктивное восприятие // Вопросы психологии. 1971. № 6.
  • Зинченко В.П. Установка и деятельность: нужна ли парадигма? // Бессознательное: природа, функции, методы исследования. Тбилиси, 1978. С. 133-146.
  • Зинченко В.П. От генезиса ощущений к образу мира // А.Н. Леонтьев и современная психология. М., 1983. С. 140-149.
  • Зинченко В.П. Возможна ли поэтическая антропология? М., 1994.
  • Зинченко В.П. Мысль и слово Густава Шпета. М., 2000.
  • Зинченко В.П. Мысль и слово: подходы Л.С. Выготского и Г.Г. Шпета // Точки. 2003. № 3-4. С. 127-169.
  • Зинченко В.П. Живое время и пространство в течении философско-поэтической мысли // Вопросы философии. 2005. № 5. С. 20-46.
  • Зинченко В.П. Сознание как предмет и дело психологии // Методология и история психологии. 2006. № 1. С. 207-231.
  • Зинченко В.П. Гетерогенез творческого акта: слово, образ и действие в "котле cogito" // Когнитивный подход. М., 2008а.
  • Зинченко В.П. Ранние стадии культурного развития ребенка // Психологический журнал университета "Дубна". 2008б. № 1. [www.psyanima.ru]
  • Зинченко В.П. Шепот прежде губ, или Что предшествует эксплозии детского языка // Культурно-историческая психология. 2008в. № 2. С. 2-18.
  • Зинченко В.П. Надо ли преодолевать постулат непосредственности? // Вопросы психологии. 2009 (в печати).
  • Зинченко В.П., Вергилес Н.Ю. Формирование зрительного образа. М., 1969.
  • Козинцев А.Г. Человек и смех. СПб., 2007.
  • Леонтьев А.Н. О механизме чувственного отражения // Вопросы психологии. 1959. № 1.
  • Лисина М.И. Проблемы онтогенеза общения. М., 1986.
  • Лосев А.Ф. Философия имени. М., 1927.
  • Мандельштам О. Слово и культура. М., 1987.
  • Петренко В.Ф. Основы психосемантики. СПб., 2005.
  • Поливанова К.Н. Периодизация детского развития: опыт понимания // Вопросы психологии. 2004. № 1. С. 110-119.
  • Сергиенко Е.А. Раннее когнитивное развитие. Новый взгляд. М., 2006.
  • Тресмонтан К. Разум // Страницы. Журнал Библейско-богословского института св. апостола Андрея. 1996. № 4. С. 49-67.
  • Ухтомский А.А. Интуиция совести. СПб., 1996.
  • Ухтомский А.А. Лицо другого человека. СПб., 2008.
  • Флоренский П.А. У водоразделов мысли. Т. 2. М., 1990.
  • Хайдеггер М. Исток художественного творчества. М., 2008.
  • Хольт Р. Образы: возвращение из изгнания // Зрительные образы: феноменология и эксперимент. Душанбе, 1971.
  • Чудинова Е.В. Развитие крика младенца // Журнал высшей нервной деятельности. 1986. Т. XXXVI. № 3. С. 441-449.
  • Шпет Г.Г. Сочинения. М., 1989.
  • Шпет Г.Г. Философско-психологические труды. М., 2005.
  • Шпет Г.Г. Философия и психология культуры. М., 2007.
  • Эльконин Д.Б. Детская психология. М., 1960.
  • Bion W.R. Learning from experience. L., 1962.
  • Messinger D.S., Fogel A., Dickson K.L. A dynamic system approach to infant facial action // The Psychology of Facial Expression / Ed. by J.A. Russell, J.M. Fernandes-Dols. Cambridge, 1997. Р. 205-226.
  • Trevarthen C. Early Attempts at Speech // Child, Alive / Ed. by R. Lewis. L., 1975.
To cite this article
Zinchenko, V.P. (2009). Thought, word, image, action, affect: common origin and paths of development (from primary integrity to integrity of richness of mental life). Methodology and History of Psychology, 4(1), 87-112.

| Версия для печати |
© 2019 Methodology and History of Psychology