About
Issues
Our authors 
Library
Contact us
Forum
 
Karabanova, O.A. (2007). "Social situation of development" concept in modern psychology

Download full text in PDF (in Russian)

Journal
Methodology and History of Psychology. 2007. Volume 2. Issue 4
Section
School of L.S. Vygotsky: Traditions and Modernity
Pages
40-56
Type
Scientific article
Title
"Social situation of development" concept in modern psychology
Authors
Karabanova, Olga Aleksandrovna
Abstract
This article aims to examine the value and place of the concept of "social situation of development" proposed by L.S. Vygotsky, to determine the determinants of psychical development of children in modern psychology. Heuristic of this concept is revealed that the development of fundamental and applied knowledge in the field of developmental psychology is not only out of date and remains relevant, but also enriched with new contents, revealing the prospects of further research.
Keywords
  • social situation of development
  • experience
  • zone of proximal development
  • inner position
  • social environment
  • systems-dynamic approach
  • contextualism
  • optimal environment
  • holistic interactionism
  • "niche of development"
References
  • Асмолов А.Г. Культурно-историческая психология и конструирование миров. М., 1987.
  • Бандура А., Уолтерс Р. Подростковая агрессия. Изучение влияния воспитания и семейных отношений. М., 1999.
  • Божович Л.И. Личность и ее формирование в детском возрасте. М., 1968.
  • Божович Л.И. Этапы формирования личности в онтогенезе // Вопросы психологии. 1979. № 2. С. 47-57; 1979. № 4. С. 23-35.
  • Божович Л.И. О культурно-исторической концепции Л.С. Выготского и ее значении для современных исследований психологии личности // Вопросы психологии. 1988. № 5. С. 108-117.
  • Божович Л.И., Неймарк М.С. "Значащие переживания" как предмет психологии // Вопросы психологии. 1972. № 1. С. 130-134.
  • Венгер А.Л., Слободчиков В.И., Эльконин Б.Д. Проблемы детской психологии и научное творчество Д.Б. Эльконина // Вопросы психологии. 1988. № 3. С. 20-30.
  • Выготский Л.С. Проблема обучения и умственного развития в школьном возрасте // Избранные психологические исследования. М., 1956.
  • Выготский Л.С. Проблема возраста // Психология. М., 2000.
  • Гальперин П.Я. Психология как объективная наука. М.-Воронеж, 1998.
  • Захаров А.И. Психотерапия неврозов у детей и подростков. Л., 1982.
  • Карабанова О.А. Психология семейных отношений и основы семейного консультирования. М., 2004.
  • Карабанова О.А. Социальная ситуация развития: структура, динамика, принципы коррекции. Дис. д-ра психол. наук. М., 2002.
  • Коул М. Социально-психологический подход к психологии обучения. М., 1989.
  • Коул М. Культурно-историческая психология: наука будущего. М., 1997.
  • Левин К. Теория поля в социальных науках. СПб., 2000.
  • Леонтьев А.Н. Проблемы развития психики. М., 1972.
  • Леонтьев А.Н. Деятельность, сознание, личность. М., 1975.
  • Лисина М.И. Проблемы онтогенеза общения. М., 1986.
  • Обухова Л.Ф. Детская психология: теория, факты, проблемы. М., 1995.
  • Перре-Клермон А.Н. Роль социальных взаимодействий в развитии интеллекта детей. М., 1991.
  • Петровский В.А. Психология неадаптивной активности. М., 1992.
  • Поливанова К.Н. Психология возрастных кризисов. М., 2000.
  • Слободчиков В.И. Категория возраста в психологии и педагогике развития // Вопросы психологии. 1991. № 2. С. 37-50.
  • Слободчиков В.И. Развитие субъективной реальности в онтогенезе. Автореф. дис. д-ра психол. наук. М., 1994.
  • Смирнова Е.О. Проблема общения ребенка и взрослого в работах Л.С. Выготского и М.И. Лисиной // Вопросы психологии. 1996. № 6. С. 76-82.
  • Смирнова Е.О. Становление межличностных отношений в раннем онтогенезе // Вопросы психологии. 1994. № 6. С. 5-16.
  • Фельдштейн Д.И. Психология развития личности в онтогенезе. М., 1989.
  • Цукерман Г.А. Виды общения в обучении. Томск, 1989.
  • Цукерман Г.А., Поливанова К.Н. Введение в школьную жизнь. Томск, 1992.
  • Эльконин Б.Д. Введение в психологию развития (в традиции культурно-исторической теории Л.С. Выготского). М., 1994.
  • Эльконин Д.Б. Избранные психологические труды. М., 1989.
  • Эриксон Э. Детство и общество. М., 1995.
  • Ainsworth M.D.S. Attachment: Retrospect and prospect // The place of attachment in human behavior / Ed. by C.M. Parkers, J. Stevenson-Hinde. N.Y., 1982.
  • Baumrind D. Rearing competent children // Child development today and tomorrow / Ed. by W. Dammon. S-Fr., 1989.
  • Bolles C. Reinforcement, expectancy and learning // Developmental Review. 1972. V. 79. P. 394-409.
  • Bowlby J. A secure base: Parent-child attachment and healthy human development. N.Y., 1988.
  • Bronfenbrenner U. The ecology of developmental processes // Handbook of Child Psychology. 5-th ed. Vol. 1. Theoretical Models of Human Development / Ed. by W. Damon, R.M. Lerner. N.Y., 1998. P. 993-1028.
  • Bruner J.S. The Culture of Education. Cambridge, MA, 1996.
  • Crittenden P. Approach to Continuity and Change in Pattern of Attachment // The Organization of Attachment Relationships. Maturation, Culture and Context / Ed. by P. Crittenden, A. Claussen. N.Y., 2000.
  • Fischer K.W. A theory of cognitive development: The control and construction of hierarchies of skills // Psychological Review. 1998. V. 87. P. 477-531.
  • Ford D.H., Lerner R.M. Developmental systems theories: An integrative approach. Newbury Park, 1992.
  • Harris J.R. Where is the child environment? A group socialization theory of development // Psychological Review. 1995. Vol. 102. N 3. P. 458-489.
  • Lerner R.M. Children and adolescents as producers of their own development // Developmental Review. 1982. V. 2. P. 342-370.
  • Lerner R.M., Fisher C.B., Weinberg R.A. Toward a science for and of the people: promoting civil society through the application of developmental science // Child Psychology. 2000. V. 71. N 1. P. 11-20.
  • Maccoby E.E. The role of parents in socialization of children: An historical overview // Developmental Psychology. 1992. V. 28. P. 1006-1017.
  • Mahler M.S., Pine F., Bergman A. The psychological birth of human infant. L., 1975.
  • Magnusson D., Stattin K. Person-context interaction theories // Handbook of Child Psychology. 5-th ed. Vol. 1. Theoretical Models of Human Development / Ed. by W. Damon, R.M. Lerner. N.Y., 1998. P. 685-759.
  • Rogoff В. Children’s guided participation and participatory appropriation in sociocultural activity // Development in context / Ed. by R.H. Wozniak, K.W. Fisher. Hillsdale, NJ., 1993. P. 121-153.
  • Valsiner J. Culture and the Development of Children’s Action: A Cultural-Historical Theory of Developmental Psychology. N.Y., 1987.
  • Wertch J.V. Vygotsky and the social formation of mind. Cambridge, MA., 1985.
  • Wohlwill J.F. The study of behavioral development. L., 1973.
To cite this article
Karabanova, O.A. (2007). "Social situation of development" concept in modern psychology. Methodology and History of Psychology, 2(4), 40-56.

| Версия для печати |
© 2020 Methodology and History of Psychology