About
Issues
Our authors 
Library
Contact us
Forum
 
Garber, I.E. (2007). Opposition of method and technology in psychology

Download full text in PDF (in Russian)

Journal
Methodology and History of Psychology. 2007. Volume 2. Issue 1
Section
Particular Issues of Method in Psychology
Pages
106-117
Type
Scientific article
Title
Opposition of method and technology in psychology
Authors
Garber, Ilya Evgenievich
Abstract
The auhtor considers the opposition of the method and technology in psychology leading to the confrontation of scientific and applied (professional, practical) psychology. It is shown that the weakness of psychological methods is determined by the fact that they ask questions contributed little to the progress of science. The progress of science is achieved by using simulation method based on the introduction of deliberately non-existent ideal objects, interconnected postulates, contrary to common sense, life experiences, cultural traditions and intuition and, in the case of psychology, including "inner world" of human. Specificity of existing methods and psychological theories is that they rarely transform into effective psychological techniques, they do not lead to the creation of instruments and machines, limiting or even replacing the human influence.
Keywords
  • method
  • technology
  • scientific psychology
  • applied (professional, practical) psychology
  • ideal concept
  • method of modelling
  • Aristotle's way of thinking
  • Galilei's way of thinking
  • methodological paradox of P. Meehl
  • formal knowledge
  • personal knowledge
References
  • Аллахвердов В.М. Методологическое путешествие по океану бессознательного к таинственному острову сознания. СПб., 2003.
  • Ананьев Б.Г. Избранные психологические труды. В 2-х тт. Т. 1. М., 1980.
  • Батыгин Г.С. Лекции по методологии социологических исследований. М., 1995.
  • Василюк Ф.Е. Методологический анализ в психологии. М., 2003.
  • Вигнер Е. Непостижимая эффективность математики в естественных науках // Этюды о симметрии. М., 1971.
  • Гарбер Е.И., Гарбер И.Е. Адаптивное поведение минимальной восьминейронной модели мозга // Вопросы кибернетики. Адаптивные системы. Труды II Ленинградского симпозиума "Теория адаптивных систем". М., 1976. С. 151-152.
  • Гарбер Е.И., Гарбер И.Е. О теоретико-множественных моделях мозга и личности // Личность, коллектив и проблемы воспитания. Оптимизация формирования личности и межличностных отношений. Саратов, 1983. С. 83-106.
  • Гофман А.Б. Семь лекций по истории социологии. М., 2003.
  • Гудвин Дж. Исследование в психологии: методы и планирование. СПб., 2004.
  • Дорфман Л.Я. Эмпирическая психология: исторические и философские предпосылки. М., 2003.
  • Карицкий И.Н. Теоретико-методологическое исследование социально-психологических практик. М., 2002.
  • Козелецкий Ю. Психологическая теория решений. М., 1979.
  • Лем С. Сумма технологии. М., 2002.
  • Лефевр В.А. Рефлексия. М., 2003.
  • Лефевр В.А. Формула человека: контуры фундаментальной психологии. М., 1991.
  • Лихи Т. История современной психологии. СПб., 2003.
  • Мазилов В.А. Теория и метод в психологии: период становления психологии как самостоятельной науки. Ярославль, 1998.
  • Маслоу А. Мотивация и личность. СПб., 2003.
  • Миллс Ч.Р. Социологическое воображение. М., 2001.
  • Морено Я.Л. Социометрия: экспериментальный метод и наука об обществе. М., 2001.
  • Петренко В.Ф. Основы психосемантики. СПб., 2005.
  • Платонов К.К. Структура и развитие личности. М., 1986.
  • Полани М. Личностное знание. На пути к посткритической философии. М., 1985.
  • Поппер К.Р. Нищета историцизма // Вопросы философии. 1992. № 4. C. 49.
  • Поспелов Д.А. "Серые" и/или "черно-белые"? // Прикладная эргономика. Специальный выпуск "Рефлексивные процессы". 1994. № 1.
  • Психология XXI века / Под ред. В.Н. Дружинина. М., 2003.
  • Ракитов А.И. Философия компьютерной революции. М., 1991.
  • Робер М.-А., Тильман Ф. Психология индивида и группы. М., 1988.
  • Российская социологическая энциклопедия / Под ред. Т.В. Осипова. М., 1998.
  • Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. СПб., 1999.
  • Смит Н. Современные системы психологии. СПб., 2003.
  • Тодд Дж., Богарт А.К. Основы клинической и консультативной психологии. СПб.-М., 2001.
  • Фейнман Р.Ф. Вы, конечно, шутите, мистер Фейнман! Невероятные приключения Р.Ф. Фейнмана. М., 2001.
  • Хайек Ф.А. Контрреволюция науки. Этюды о злоупотреблениях разумом. М., 2003.
  • Харди Г.Г. Апология математика. М., 2005.
  • Эйнштейн А., Инфельд Л. Эволюция физики: развитие идей от первоначальных понятий до теории относительности и квантов. М., 1966.
  • Юревич А.В. Психология и методология. М., 2005.
  • Ярошевский М.Г. Психология в ХХ столетии. Теоретические проблемы развития психологической науки. М., 1974.
  • Danziger K. Naming the Mind. How Psychology Found its Language. L., 1997.
  • Fülöp M. Competition as a culturally constructed concept // Travelling facts. The Social Construction, Distribution, and Accumulation of Knowledge / Eds. C. Baillie, E. Dunn, Y. Zheng. Frankfurt – N.Y., 2004. P. 129-153.
  • Meehl P.E. Theory-Testing in Psychology and Physics: A Methodological Paradox // Philosophy of Science. 1967. Vol. 34. P. 103-115.
  • Tracy J.L., Robins R.W., Gosling S.D. Tracking Trends in Psychological Science: An Empirical Analysis of the History of Psychology // The Life Cycle of Psychological Ideas: Understanding Prominence and the Dynamics of Intellectual Change (Path in Psychology). N.Y., 2003. P. 105-130.
To cite this article
Garber, I.E. (2007). Opposition of method and technology in psychology. Methodology and History of Psychology, 2(1), 106-117.

| Версия для печати |
© 2020 Methodology and History of Psychology