|
Teplyh, D.A. (2006). Conceptions of objectness of psychology in context of scientific rationality types
Journal |
Methodology and History of Psychology. 2006. Volume 1. Issue 1 |
Section |
Methodological Foundations of Definition of Subject-matter of Psychology
|
Pages |
85-99
|
Type |
Scientific article
|
Title |
Conceptions of objectness of psychology in context of scientific rationality types
|
Authors |
Teplyh, Dmitry Anatolievich
|
Abstract |
A research on the subject-matter of psychology should necessarily bring a thought on the matter and the reality of a different kind than the content of the subject-matter of psychology – on a mental activity on the formation of a concept of the subject-matter of psychology. There are three semantic contexts, ways of understanding of the subject-matter of psychology: 1) ontic (the psyche, "psychic being"); 2) ontological (an ontological picture of the psyche, "a psychic reality") and 3) epistemological (a theory of psyche, "the psychological reality"). A concept of objectness of psychology is a system of constructive principles of mental activity on the construction of an understanding method of the subject-matter of psychological knowledge and cognition, determining an ability to define psychology as a science. The classical concept of objectness of psychology has an identification of ontic and ontological subject-matters of psychology. The nonclassical concept of objectness of psychology means a possibility of distinction between the ontic and ontological subject-matters of psychology. In terms of the postnonclassical concept of objectness of psychology, the art, mastery (techne) gets a place of science (logos); there is an allocation of new subject-matter of psychology as the psychotechnical theory.
|
Keywords |
- ways of understanding of subject-matter of psychology: ontic, ontological, epistemological
- conceptions of objectness of psychology: classical, nonclassical, postnonclassical
|
References |
- Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества. М., 1979.
- Василюк Ф.Е. От психологической практики к психотехнической теории // Московский психотерапевтический журнал. 1992. № 1. С. 15-32.
- Василюк Ф.Е. Методологический смысл психологического схизиса // Вопросы психологии. 1996. № 6. С. 25-40.
- Выготский Л.С. Исторический смысл психологического кризиса (Методологическое исследование) // Психология: Сборник. М., 2000. С. 14-120.
- Гартман Н. К основоположению онтологии. СПб., 2003.
- Дубровский Д.И. Гносеология субъективной реальности (к постановке проблемы) // Труды Ярославского методологического семинара. Том 2: Предмет психологии. Ярославль, 2004. С. 72-90.
- Зандкюлер Х.Й. Репрезентация, или Как реальность может быть понята философски // Философские науки. 2002. № 9. С. 81-90.
- Карицкий И.Н. Методологические основания определения предмета психологии: сущность психического // Труды Ярославского методологического семинара. Том 2: Предмет психологии. Ярославль, 2004. С. 137-152.
- Касавин И.Т. О дескриптивном понимании истины // Философские науки. 1990. № 8. С. 64-74.
- Козлов В.В. Интегративная психология: в поисках целостности // Труды Ярославского методологического семинара. Том 1: Методология психологии. Ярославль, 2003. С. 187-204.
- Крымский С.Б. Истина и мнение // Философские науки. 1990. № 10. С. 73-77.
- Лосев А.Ф. Философия имени. М., 1990.
- Мазилов В.А. Теория и метод в психологии: Период становления психологии как самостоятельной науки. Ярославль, 1998.
- Мазилов В.А. Научная психология: тернистый путь к интеграции // Труды Ярославского методологического семинара. Том 1: Методология психологии. Ярославль, 2003. С. 205-237.
- Мазилов В.А. Научная психология: проблема предмета // Труды Ярославского методологического семинара. Том 2: Предмет психологии. Ярославль, 2004. С. 207-225.
- Майков В.А., Козлов В.В. Ахиллесова пята психологии // Проблемы психологии и эргономики. 1994. № 1. С. 5-11.
- Мамардашвили М.К. Классический и неклассический идеалы рациональности. М., 2004.
- Невважай И.Д. Свобода и знание. Саратов, 1995.
- Невважай И.Д. Наука и метасознание // Метафизические исследования. Выпуск 6: Сознание. Альманах Лаборатории метафизических исследований при философском факультете СПбГУ, 1998. C. 62-75.
- Полани М. Личностное знание. М., 1985.
- Психология и новые идеалы научности (материалы "круглого стола") // Вопросы философии. 1993. № 5. С. 3-43.
- Пузырей А.А. Манипулирование и майевтика: две парадигмы психотехники // Вопросы методологии. 1997. № 4. С. 148-164.
- Розин В.М., Розин М.В. О психологии и не только о ней // Знание – сила. 1993. № 4.
- Розин В.М. Психология: теория и практика. М., 1997.
- Розин В.М. Типы и дискурсы научного мышления. М., 2000.
- Смирнов С.Д. Методологический плюрализм и предмет психологии // Труды Ярославского методологического семинара. Том 2: Предмет психологии. Ярославль, 2004. С. 276-291.
- Степин В.С. Смена типов научной рациональности // Синергетика и психология. Вып. 1: Методологические вопросы. М., 1999. С. 112-132.
- Степин B.C. Саморазвивающиеся системы и постнеклассическая рациональность // Философские исследования. 2003. № 8. С. 5-17.
- Франк С.Л. Предмет знания. Душа человека. СПб., 1995.
- Фуко М. Ницше. Фрейд. Маркс // Кентавр. 1994. № 2. С. 51-67.
- Хайдеггер М. Бытие и время. М., 1997.
- Цапкин В.Н. Единство и многообразие психотерапевтического опыта // Московский психотерапевтический журнал. 1992. № 2. С. 5-40.
- Щедровицкий Г.П. Лекции по психологии, читанные в Ростовском университете (фрагменты) // Вопросы саморазвития человека. Вып. 3. К., 1991. С. 3-32.
- Щедровицкий Г.П. Онтологии и картины мира (методологическая дискуссия) // Кентавр. 2000. № 23. С. 28-36.
- Юревич А.В. Системный кризис в психологии // Вопросы психологии. 1999. № 2. С. 3-11.
- Ярошевский М.Г. История психологии. 3-е изд. М., 1985.
|
To cite this article
|
Teplyh, D.A. (2006). Conceptions of objectness of psychology in context of scientific rationality types. Methodology and History of Psychology, 1(1), 85-99.
|
|