About
Issues
Our authors 
Library
Contact us
Forum
 
Minkova, E.S. (2010). Features of establishment of developmental psychology in Russia ...

Download full text in PDF (in Russian)

Journal
Methodology and History of Psychology. 2010. Volume 5. Issue 2
Section
Methodology of History of Psychology
Pages
40-48
Type
Sceintific article
Title
Features of establishment of developmental psychology in Russia in the end of the 19th – the beginning of the 20th century
Authors
Minkova, Elena Sergeevna
Abstract
The article deals with the formation of developmental psychology in the works of Russian psychologists of the end of the 19th – the beginning of the 20th century. The author distinguishes stages of establishment of developmental psychology, basing on the main criterion – change of research methods, and defines the characteristics of this branch of knowledge at every stage of its existence. The article presents a comparative analysis of the dynamics of the problems studied by developmental psychology in mentioned period.
Keywords
  • developmental psychology
  • main factors of mental development of child
  • dynamics of topic of studies
  • pedology
  • method of observation
  • method of natural experiment of Lazursky
  • laboratory experiment
References
  • Басов М.Я. Общие основы педологии. М.; Л., 1928.
  • Белокопытов М.Н. Поведение рабочего подростка. М.; Л., 1930.
  • Бехтерев В.М. Личность и условия ее развития и здоровья. СПб., 1905.
  • Блонский П.П. Педология. М., 1934.
  • В борьбе за марксистско-ленинскую педологию. Дискуссия по работам М.Я. Басова / Под ред. В. Капустина, М. Левиной. М.; Л., 1932.
  • Веселовская К.П. Особенности возраста октябрят. Л., 1927.
  • Вессель Н.Х. Опытная психология в применении к воспитанию и обучению. СПб., 1862.
  • Выготский Л.С. Педология подростка. М., 1929.
  • Выготский Л.С. Основы педологии. Л., 1935.
  • Ельницкий К.В. Воспитание и обучение в семье и школе. СПб., 1898.
  • Залкинд А.Б. Педология в СССР. Доклад на Первом педологическом съезде. По стенограмме. М., 1929а.
  • Залкинд А.Б. Половое воспитание юных пионеров. М.; Л., 1929б.
  • История становления и развития экспериментально-психологических исследований в России. M., 1990.
  • Каптерев П.Ф. Педагогическая психология. СПб., 1883.
  • Корнилов К.Н. Методика исследования ребенка раннего возраста. Руководство для педагогов и врачей. М., 1921.
  • Корнилов К.Н. Современная психология и марксизм. Л., 1924.
  • Лазурский А.Ф. Естественный эксперимент и его школьное применение. Пг., 1918.
  • Ланге Н.Н. Душа ребенка в первые годы жизни. СПб., 1892.
  • Марцинковская Т.Д. История возрастной психологии. М., 2004.
  • Нечаев А.П. Современная экспериментальная психология в ее отношении к вопросам школьного обучения. СПб., 1901.
  • Нечаев А.П. Руководство к экспериментально-психологическому исследованию детей дошкольного и школьного возраста. М., 1925.
  • Никольская А.А. Возрастная и педагогическая психология дореволюционной России. Дубна, 1995.
  • Опыт объективного изучения детства / Под. ред. М.Я. Басова; предисловие К. Корнилова. Л., 1924.
  • Петровский А.В. Психология и время. СПб., 2007.
  • Рабочий подросток в борьбе за здоровые социальные кадры / Под ред. В.Н. Иванова. Л., 1934.
  • Россолимо Г.И. Психологический профиль. Количественное исследование психических процессов в норме и патологии. Методика. СПб., 1910.
  • Румянцев Н.Е. Педология (наука о детях). СПб., 1910.
  • Рыбников Н.А. Методы изучения ребенка. Орел, 1923.
  • Рыбников Н.А. Крестьянский ребенок. Очерк по педологии крестьянского ребенка. М., 1930.
  • Сикорский И.А. Психологические основы воспитания и обучения. Киев, 1909.
  • Симонович Я.М. Сравнение периодов ин диви дуального развития ребенка с эпохами человечества. СПб., 1884.
  • Ушинский К.Д. Человек как предмет воспитания. Опыт педагогической антропологии. СПб., 1867.
  • Холл С. Инстинкты и чувства в юношеском возрасте. СПб., 1913.
  • Холл С. Социальные инстинкты у детей и учреждения для их развития. Пг., 1920а.
  • Холл С. Эволюция и воспитание чувства природы у детей. Пг., 1920б.
  • Юркевич П.Д. Чтения о воспитании. М., 1865.
To cite this article
Minkova, E.S. (2010). Features of establishment of developmental psychology in Russia in the end of the 19th – the beginning of the 20th century. Methodology and History of Psychology, 5(2), 40-48.

| Версия для печати |
© 2019 Methodology and History of Psychology