|
Minkova, E.S. (2010). Features of establishment of developmental psychology in Russia ...
Journal |
Methodology and History of Psychology. 2010. Volume 5. Issue 2
|
Section |
Methodology of History of Psychology
|
Pages |
40-48
|
Type |
Sceintific article
|
Title |
Features of establishment of developmental psychology in Russia in the end of the 19th – the beginning of the 20th century
|
Authors |
Minkova, Elena Sergeevna
|
Abstract |
The article deals with the formation of developmental psychology in the works of Russian psychologists of the end of the 19th – the beginning of the 20th century. The author distinguishes stages of establishment of developmental psychology, basing on the main criterion – change of research methods, and defines the characteristics of this branch of knowledge at every stage of its existence. The article presents a comparative analysis of the dynamics of the problems studied by developmental psychology in mentioned period.
|
Keywords |
- developmental psychology
- main factors of mental development of child
- dynamics of topic of studies
- pedology
- method of observation
- method of natural experiment of Lazursky
- laboratory experiment
|
References |
- Басов М.Я. Общие основы педологии. М.; Л., 1928.
- Белокопытов М.Н. Поведение рабочего подростка. М.; Л., 1930.
- Бехтерев В.М. Личность и условия ее развития и здоровья. СПб., 1905.
- Блонский П.П. Педология. М., 1934.
- В борьбе за марксистско-ленинскую педологию. Дискуссия по работам М.Я. Басова / Под ред. В. Капустина, М. Левиной. М.; Л., 1932.
- Веселовская К.П. Особенности возраста октябрят. Л., 1927.
- Вессель Н.Х. Опытная психология в применении к воспитанию и обучению. СПб., 1862.
- Выготский Л.С. Педология подростка. М., 1929.
- Выготский Л.С. Основы педологии. Л., 1935.
- Ельницкий К.В. Воспитание и обучение в семье и школе. СПб., 1898.
- Залкинд А.Б. Педология в СССР. Доклад на Первом педологическом съезде. По стенограмме. М., 1929а.
- Залкинд А.Б. Половое воспитание юных пионеров. М.; Л., 1929б.
- История становления и развития экспериментально-психологических исследований в России. M., 1990.
- Каптерев П.Ф. Педагогическая психология. СПб., 1883.
- Корнилов К.Н. Методика исследования ребенка раннего возраста. Руководство для педагогов и врачей. М., 1921.
- Корнилов К.Н. Современная психология и марксизм. Л., 1924.
- Лазурский А.Ф. Естественный эксперимент и его школьное применение. Пг., 1918.
- Ланге Н.Н. Душа ребенка в первые годы жизни. СПб., 1892.
- Марцинковская Т.Д. История возрастной психологии. М., 2004.
- Нечаев А.П. Современная экспериментальная психология в ее отношении к вопросам школьного обучения. СПб., 1901.
- Нечаев А.П. Руководство к экспериментально-психологическому исследованию детей дошкольного и школьного возраста. М., 1925.
- Никольская А.А. Возрастная и педагогическая психология дореволюционной России. Дубна, 1995.
- Опыт объективного изучения детства / Под. ред. М.Я. Басова; предисловие К. Корнилова. Л., 1924.
- Петровский А.В. Психология и время. СПб., 2007.
- Рабочий подросток в борьбе за здоровые социальные кадры / Под ред. В.Н. Иванова. Л., 1934.
- Россолимо Г.И. Психологический профиль. Количественное исследование психических процессов в норме и патологии. Методика. СПб., 1910.
- Румянцев Н.Е. Педология (наука о детях). СПб., 1910.
- Рыбников Н.А. Методы изучения ребенка. Орел, 1923.
- Рыбников Н.А. Крестьянский ребенок. Очерк по педологии крестьянского ребенка. М., 1930.
- Сикорский И.А. Психологические основы воспитания и обучения. Киев, 1909.
- Симонович Я.М. Сравнение периодов ин диви дуального развития ребенка с эпохами человечества. СПб., 1884.
- Ушинский К.Д. Человек как предмет воспитания. Опыт педагогической антропологии. СПб., 1867.
- Холл С. Инстинкты и чувства в юношеском возрасте. СПб., 1913.
- Холл С. Социальные инстинкты у детей и учреждения для их развития. Пг., 1920а.
- Холл С. Эволюция и воспитание чувства природы у детей. Пг., 1920б.
- Юркевич П.Д. Чтения о воспитании. М., 1865.
|
To cite this article |
Minkova, E.S. (2010). Features of establishment of developmental psychology in Russia in the end of the 19th – the beginning of the 20th century. Methodology and History of Psychology, 5(2), 40-48.
|
|