About
Issues
Our authors 
Contact us
Forum
 
Umrikhin, V.V., Romaschuk, A.N. (2010). Functional approach as implicit foundation of formation of psychology ...

Download full text in PDF (in Russian)

Journal
Methodology and History of Psychology. 2010. Volume 5. Issue 3
Section
Philosophy of Psychology
Pages
26-37
Type
Scientific article
Title
Functional approach as implicit foundation of formation of psychology in the 20th century
Authors
Umrikhin, Vladimir Vladimirovich
Romaschuk, Aleksandr Nikolaevich
Abstract
On material of the history of the world psychology the authors reveal important implicit methodological basis of fundamental reforms of its subject in the 20th century – a gradual transition from the substantial (structural) to the functional method of defining the subject of psychology. Concrete ways of realization of the functional approach in the various psychological schools and directions are shown. The meaning of the term "function" used in European and American functionalism is analyzed. On material of the study of egocentric speech the value of the functional approach as a tool for disclosure of the structure and genesis of the human psyche in the conception of L.S. Vygotsky is described in detail. A wide range of studies that embody a functional approach by finding positive functions is shown from different areas of modern psychology: "magical thinking" in psychology of thinking, cognitive styles in differential psychology, interpersonal conflict in social psychology, "east dialectical thinking" in cross-cultural psychology, systems of non-linear perspective of image in the psychology of art.
Keywords
  • subject of psychology
  • substantial definition
  • functional definition
  • implicit knowledge
  • functional approach
  • methodological foundations of psychology
  • egocentric speech
  • analysis through functions
  • positive approach
  • "magical thinking"
  • "east dialectical thinking"
  • systems of non-linear perspective of image
References
  • Брентано Ф. Избранные работы. М., 1996.
  • Вартофский М. Модели: репрезентация и научное понимание. М., 1988.
  • Вундт В. Введение в психологию. М., 1912а.
  • Вундт В. Очерки психологии. М., 19126.
  • Выготский Л.С. Мышление и речь. М., 1999.
  • Выготский Л.C. Исторический смысл психологического кризиса // Выготский Л.С. Собрание сочинений: в 6-ти тт. Т. 1. М., 1982. С. 191-435.
  • Гришина Н.В. Психология конфликта. СПб., 2008.
  • Давыдов В.В. Виды обобщения в обучении. М., 1972.
  • Джеймс У. Научные основы психологии. Мн., 2003.
  • Джемс В. Психология. СПб., 1896.
  • Дойч М. Разрешение конфликта (конструктивные и деструктивные процессы) // Конфликтология / Сост. Н.И. Леонов. М.; Воронеж, 2002.
  • Ждан А.Н. История психологии. М., 1999.
  • Запорожец А.В. Развитие мышления // Запорожец А.В. Избранные психологические труды: в 2-х тт. Т. 2. М., 1986.
  • Климов Е.А. Индивидуальный стиль деятельности в зависимости от типологических свойств нервной системы. К психологическим основам научной организации труда, учения, спорта. Казань, 1969.
  • Котова М.В., Ромащук А.Н., Сенющенков С.П., Скворцов А.А. Понятие "функция" в функциональной психологии конца XIX – начала XX веков // Материалы международной конференции по истории психологии "IV Московские встречи", 26-29 июня 2006 г. М., 2006. С. 89-95.
  • Коул М. Культурно-историческая психология: наука будущего. М., 1997.
  • Кун Т. Структура научных революций. М., 2009.
  • Кюльпе О. Современная психология мышления // Новые идеи в философии. Сб. 16. Психология мышления. СПб., 1914. С. 43-83.
  • Мещеряков Б.Г. Логико-семантический анализ концепции Л.С. Выготского. Самара, 1998.
  • Обухова Л.Ф. Концепция Жана Пиаже: за и против. М., 1981.
  • Пиаже Ж. Речь и мышление ребенка. М., 1999.
  • Полани М. Личностное знание. М., 1985.
  • Раушенбах Б.В. Геометрия картины и зрительное восприятие. СПб., 2001.
  • Ромащук А.Н. Функциональный анализ эгоцентрического мышления: автореф. дис. канд. психол. наук. М., 2009.
  • Ромащук А.Н. Функциональный подход в современной психологии: единство функции и развития // 125 лет Московскому психологическому обществу: Юбилейный сборник РПО: в 4-х тт. Т. 1. М., 2010 (в печати).
  • Сеченов И.М. Психология поведения. М., 1995.
  • Умрихин В.В. Путь к функциональному пониманию психики как предпосылка психологии XX века // Ученые записки кафедры общей психологии МГУ. Вып. 1 / Под общ. ред. Б.С. Братуся, Д.А. Леонтьева. М., 2002. С. 166-174.
  • Холодная М.А. Когнитивные стили. О природе индивидуального ума. М., 2004.
  • Штумпф К. Явления и психические функции // Новые идеи в философии. Сб. 4. Что такое психология? СПб., 1913. С. 50-101.
  • Эльконин Д.Б. Психология игры. М., 1999.
  • Ярошевский М.Г. Сеченов и мировая психологическая мысль. М., 1981.
  • Ярошевский М.Г. История психологии. М., 1985.
  • Ярошевский М.Г. История психологии. М., 1996.
  • Angell J.R. The Province of Functional Psychology // Psychological Review. 1907. 14. P. 61-91.
  • Boring E.G. A History of Experimental Psychology. N.Y., 1957.
  • Cole M., Cole S.R., Lightfoot C. The Development of Children. 5th ed. N.Y., 2005.
  • Dewey J. The Reflex Arc Concept in Psychology // Psychological Review. 1896. 3. P. 357-370. [http://psychclassics.yorku.ca/Dewey/reflex.htm]
  • Nisbett R.E. Geography of Thought: How Asians and Westerners Think Differently... And Why. N.Y., 2003.
  • Peng K., Nisbett R.E. Culture, dialectics, and reasoning about contradiction // American Psychologist. 1999. 54. P. 741-754.
  • Pronin E., Wegner D.M., McCarthy K., Rodriguez S. Everyday Magical Powers: The Role of Apparent Mental Causation in the Overestimation of Personal Influence // Journal of Personality and Social Psychology. 2006. V. 91. I. 2. P. 218-231.
  • Subbotsky E. Children’s and adults’ reactions to magical and ordinary suggestion: Are suggestibility and magical thinking psychologically close relatives? // The British Journal of Psychology. 2007. 98. P. 547-574.
To cite this article
Umrikhin, V.V., Romaschuk, A.N. (2010). Functional approach as implicit foundation of formation of psychology in the 20th century. Methodology and History of Psychology, 5(3), 26-37.

| Версия для печати |
© 2018 Methodology and History of Psychology