About
Issues
Our authors 
Contact us
Forum
 
Sirotkina, I.E. (2009). From the history of one psychological category: musical affects, feelings, emotions

Download full text in PDF (in Russian)

Journal
Methodology and History of Psychology. 2009. Volume 4. Issue 2
Section
History of Ideas in Psychology
Pages
146-159
Type
Scientific article
Title
From the history of one psychological category: musical affects, feelings, emotions
Authors
Sirotkina, Irina Evgenievna
Abstract
The author illustrates the changes that have taken place with the psychological category of emotion, on example of musical feelings. The first part of the article deals with the ambiguity and historical variability of that category of emotions. This category has relatively recent (modern history) origin: before "emotion" scientists used such terms as "intellectual appetite", "affects" and "passions of the soul" to describe the scope of the senses. In contrast to the "emotion", "affects" and even "passion" were considered voluntary movements or actions of the active soul. On the contrary, under the "emotion" scientists began to understand the passive, reactive and related to body condition. The transition from the "affects of the soul" to "emotions" was coincided with the birth of the natural-scientific psychology at the turn of the 18th–19th centuries, and gradually "emotions" almost was supplanted all other categories pertaining to the senses. Nevertheless, the author suggests that the concept of the "affects of the soul" is not completely gone, but kept in the psychology of art and, in particular, the perception of music. The article shows that in the musical sense studies along with contemporary natural-scientific discourse of emotion the old discourse of affects of the soul continues to exist. It is interesting that some authors, including Lev Tolstoy and modern psychologists, can simultaneously use both discourses.
Keywords
  • historicity of psychological categories
  • affects of the soul
  • emotions
  • psychology of music
References
  • Арановский М. Тезисы о музыкальной семантике // Музыкальный текст: структура и свойства. М., 1998.
  • Веберн А. Лекции о музыке. Избранные письма. М., 1975. C. 11-31.
  • Выготский Л.С. К вопросу о психологии творчества актера [1932] // Собрание сочинений: в 6-ти тт. Т. 6. М., 1984а. С. 319-328.
  • Выготский Л.С. Учение об эмоциях. Историко-психологическое исследование [1931-1933] // Собрание сочинений: в 6-ти тт. Т. 6. М., 1984б. С. 91-318.
  • Гусева Е.П. Психофизиологическое изучение музыкальных способностей // Способности. К 100-летию со дня рождения Б.М. Теплова / Отв. ред. Э.А. Голубева. Дубна, 1997. С. 231-258.
  • Денеш З. Этос и аффект. История философской музыкальной эстетики от зарождения до Гегеля. М., 1970.
  • Захарова О.И. Риторика и западноевропейская музыка XVII – первой половины XVIII века: принципы, приемы. М., 1983.
  • Земцовский И.И. Человек музицирующий – Человек интонирующий – Человек артикулирующий // Музыкальная коммуникация. СПб., 1996.
  • Иванченко Г.В. Психология восприятия музыки. М., 2001.
  • Кандинский В. О духовном в искусстве // Избранные труды по теории искусства. Т. 1. 1901-1914. М., 2008а. С. 104-170.
  • Кандинский В. Приложения к работе "О духовном в искусстве" [1914] // Избранные труды по теории искусства. Т. 1. 1901-1914. М., 2008б. С. 171-219.
  • Кирнарская Д.К. Психология специальных способностей. Музыкальные способности. М., 2004.
  • Кнабе Г.С. Русская античность. Содержание, роль и судьба античного наследия в культуре России. Программа-конспект лекционного курса. М., 2000.
  • Лосев А.Ф. Музыка как предмет логики [1926] // Из ранних произведений. М., 1990. C. 195-392.
  • Лурия А.Р. Природа человеческих конфликтов. Объективное изучение дезорганизации поведения человека / Под ред. В.И. Белопольского. М., 2002.
  • Медушевский В.В. Духовно-нравственный анализ музыки. [http://www.portal-slovo.ru]
  • Мясищев В., Готсдинер А. Что есть музыкальность? [1976] // Музыкальная психология: хрестоматия. М., 1992.
  • Орлов Г. Древо музыки. СПб., 2005.
  • Россолимо Г.И. Искусство, больные нервы и воспитание (по поводу "декадентства"). М., 1901.
  • Сенющенков С.П. Проблема интериоризации в истории отечественной психологии: дис. канд. психол. наук. М., 2009.
  • Смирнов А.А. Борис Михайлович Теплов по воспоминаниям о нем // Способности. К 100-летию со дня рождения Б.М. Теплова / Отв. ред. Э.А. Голубева. Дубна, 1997. С. 15-27.
  • Смит Р. История гуманитарных наук. М., 2007.
  • Соколов О.В. Морфологическая система музыки и ее художественные жанры. Н. Новгород, 1994.
  • Строганова М.А. История рода Скадовских герба "Доленга", его потомки и родственники в России (век XVIII – век XXI). Документы и воспоминания современников. М., 2001.
  • Теплов Б.М. Психология музыкальных способностей // Проблемы индивидуальных различий. М., 1961. С. 39-251.
  • Толстой Л.Н. Крейцерова соната // Собрание сочинений: в 22-х тт. Т. 12. М., 1982.
  • Шестаков В.П. От этоса к аффекту. История музыкальной эстетики от античности до XVIII века. М., 1975.
  • Хазанова Н. Музыка в понимании мыслителей эпохи Ренессанса. [http://opentextnn.ru/music/interpretation/?id=577]
  • Ханнанов И. Риторика в Барокко и в Романтизме: позиционирование субъекта. [http://www.ruthenia.ru/logos/number/2001_3/12_3_2001.htm]
  • Эйгес И. Воззрение Толстого на музыку [1929] // Эстетика Льва Толстого / Под. ред. П.Н. Сакулина. М., 1929.
  • Эйгес К.Р. Очерки по философии музыки [1912] // Звучащие смыслы. Альманах / Сост. С.Я. Левит, И.А. Осиновская. СПб., 2007. С. 175-222.
  • Bodor P. On Emotions: A developmental social constructionist account. Budapest, 2004.
  • Boring E.G. A history of experimental psychology. N.Y., 1950.
  • Danziger K. Naming the mind: how psychology found its language. L.; Beverley Hills, 1997.
  • Darwin Ch. The descent of man and selection in relation to sex. L., 1871.
  • Dixon T. From passions to emotions: The creation of a secular psychological category. Cambridge, 2003.
  • Dror O.E. Dangerous liaisons: science, amusement and the civilizing process // Representing emotions: new connections in the histories of art, music and medicine. L., 1999а. Р. 224-234.
  • Dror O.E. The affect of experiment: the turn to emotions in Anglo-American physiology, 1900-1940 // Isis. 1999b. N 90/2 (June). P. 205-237.
  • Dror O.E. Counting the affects: discoursing in numbers // Social Research. 2001а. N 68/2 (Summer). P. 47-67.
  • Dror O.E. Techniques of the brain and the paradox of emotions, 1880-1930 // Science in Context. 2001b. N 14/4. Р. 643-660.
  • Franco M. The work of dance: labor, movement, and identity in the 1930s. Middletown, CT, 2002.
  • Graham R. Putting psychology in its place: A critical historical overview. Brighton, 2002.
  • Gross D.M. The secret history of emotion: from Aristotle’s "Rhetoric" to modern brain science. Chicago, 2006.
  • Harré R., Parrot W.G. (Eds.) The Emotions: social, cultural and biological dimensions. L., 1996.
  • Helmholtz H. Die Lehre von den Tonempfindungen als physiologische Grundlage für die Theorie der Musik. 1863. [Рус. пер.: Гельмгольц Г. Учение о слуховых ощущениях как физиологическая основа для теории музыки. 1875.]
  • Huron D. Music and the Psychology of Expectation. Cambrdige, 2006.
  • James S. Passion and action: the emotions in seventeenth-century philosophy. Oxford, 1997.
  • James W. The principles of psychology. Vol. 2 [1890]. N.Y., 1950.
  • Juslin P.N., Sloboda J.A. (Eds). Music and emotion: theory and research. Oxford, 2001.
  • Kivy P. How music moves // What is music? An introduction to the philosophy of music / Ed. by Ph. Alperson. Pennsylvania, 1987. Р. 147-164.
  • Langer S.K. Philosophy in a new key: A study in the symbolism of reason, rite and art [1942]. Cambridge, 1996. [Рус. пер.: Лангер С. Философия в новом ключе: Исследование символики разума, ритуала и искусства. М., 2000.]
  • Lloyd G.E.R. Cognitive variations: reflections on the unity and diversity of the human mind. Oxford, 2007.
  • Maslow A.H. The farther reaches of human nature. N.Y., 1976.
  • Matravers D. Art and emotion. Oxford, 1998.
  • Meyer L. Emotion and meaning in music. Chicago, 1956.
  • Peters R.S. Emotions and the category of passivity // Proceedings of the Aristotelian Society. 1961-1962. 62. Р. 116-134.
  • Rorty A.O. Explaining emotions // The Journal of Philosophy. 1978. N 75.
  • Sloboda J.A. Music structure and emotional response. Some empirical findings // Psychology of Music. 1991. Vol. 19. Р. 110-120.
  • Sloboda J.А. Exploring the musical mind: cognition, emotion, ability, function. Oxford, 2005.
  • Smith R. The history of psychological categories // Studies in history and philosophy of biological and biomedical sciences. 2005. N 36. Р. 55-94.
  • Smith R. Being human: historical knowledge and the creation of human nature. Manchester; N.Y., 2007.
  • Stumpf C. Gefühl und Gefühlsempfindung. Leipzig, 1928.
  • Zentner M., Grandjean D., Scherer K.R. Emotions evoked by the sound of music: characterization, classification, and measurement // Emotion. 2008. Vol. 8. N 4. Р. 494-521.
  • Van der Veer R. Tamara Dembo’s european years: working with Lewin and Buytendijk // Journal of the history of the behavioral sciences. 2000. N 36/2 (Spring). Р. 109-126.
To cite this article
Sirotkina, I.E. (2009). From the history of one psychological category: musical affects, feelings, emotions. Methodology and History of Psychology, 4(2), 146-159.

| Версия для печати |
© 2018 Methodology and History of Psychology