About
Issues
Our authors 
Contact us
Forum
 
Zhdan, A.N. (2009). Ways and principles of studying consciousness in history of psychology

Download full text in PDF (in Russian)

Journal
Methodology and History of Psychology. 2009. Volume 4. Issue 1
Section
Historical and Psychological Introduction to Problem
Pages
47-60
Type
Scientific article
Title
Ways and principles of studying consciousness in history of psychology
Authors
Zhdan, Antonina Nikolaevna
Abstract
The article overviews the main approaches to the study of consciousness in the historical sequence of their origin from the classical empirical psychology to the present day. The content of the psychological concepts of law, structure and determinants of the development of consciousness is revealed. Each approach is assessed, on the one hand, as incomplete, historically limited knowledge, and on the other hand, – as a logical and important step on the way to a true understanding of consciousness, opening new aspects and ways of its study in psychology.
Keywords
  • consciousness
  • introspection
  • cultural-historical approach
  • systemic and semantic structure of consciousness
  • unity of consciousness and activity
  • components of consciousness
  • functions of consciousness
  • psychosemantics of consciousness
  • mechanism of consciousness
References
  • Акопов Г.В. Проблема сознания в современной психологии // Методология и история психологии. 2007. Том 2. Вып. 3. С. 43-64.
  • Аллахвердов В.М. Сознание как парадокс. СПб., 2000.
  • Аллахвердов В.М. Методологическое путешествие по океану бессознательного к таинственному острову сознания. СПб., 2003.
  • Артемьева Е.Ю. Основы психологии субъективной семантики. М., 1999.
  • Боринг Э. История интроспекции // Вестник Московского университета Сер. 14. Психология. 1991. № 2. С. 61-71; № 3. С. 54-63.
  • Введенский А.А. Психология без всякой метафизики. Петроград, 1915.
  • Вундт В. Очерки психологии. М., 1912.
  • Выготский Л.С. Проблема высших интеллектуальных функций в системе психотехнического исследования // Психотехника и психофизиология труда. 1930. Т. III. № 5. С. 373-384.
  • Выготский Л.С. Игра и ее роль в психическом развитии ребенка // Вопросы психологии. 1966. № 6. С. 62-76.
  • Выготский Л.С. Собрание сочинений: в 6-ти тт. М., 1982-1984.
  • Гальперин П.Я. К учению об интериоризации // Вопросы психологии. 1966. № 6. С. 25-32.
  • Гальперин П.Я. Языковое сознание и некоторые вопросы взаимоотношения языка и мышления // Вопросы философии. 1977. № 4. С. 95-101.
  • Гумбольдт В. Избранные труды по языкознанию. М., 1984.
  • Декарт Р. Первоначала философии. Сочинения: в 2-х тт. Т. 1. М., 1989.
  • Джемс У. Психология. СПб., 1896.
  • Джемс У. Существует ли сознание? // Новые идеи в философии. 1913. Сб. 4. С. 102-127.
  • Дюбуа-Реймон Э. О границах познания природы. Семь мировых загадок. М., 1901.
  • Зинченко В.П., Моргунов В.В. Человек развивающийся. Очерки российской психологии. М., 1994.
  • Зинченко В.П. Сознание как предмет и дело психологии // Методология и история психологии. 2006. Том 1. Вып. 1. С. 207-231.
  • Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. М., 1975.
  • Леонтьев А.Н. Образ мира // Избранные психологические произведения в 2-х тт. Т. 2. М., 1983. С. 251-261.
  • Леонтьев А.Н. Проблема деятельности в истории развития советской психологии // Становление психологии деятельности: Ранние работы / Под ред. А.А. Леонтьева, Д.А. Леонтьева, Е.Е. Соколовой. М., 2003. С. 426-437.
  • Петренко В.Ф. Основы психосемантики. М., 2005.
  • Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. М., 1946.
  • Рубинштейн С.Л. Бытие и сознание. О месте психического во всеобщей взаимосвязи явлений материального мира. М., 1957.
  • Рубинштейн С.Л. Принципы и пути развития психологии. М., 1959.
  • Рубинштейн С.Л. Человек и мир. М., 1997.
  • Смирнов С.Д. Психология образа: проблема активности психического отражения. М., 1985.
  • Субботский Е.В. Индивидуальное сознание как система реальностей // Традиции и перспективы деятельностного подхода в психологии: школа А.Н. Леонтьева / Под ред. А.Е. Войскунского, А.Н. Ждан, О.К. Тихомирова. М., 1999. С. 125-160.
  • Субботский Е.В. Феноменальное и рациональное в сознании: борьба за доминантность // Психологический журнал. 2001. Т. 22. № 5. С. 94-98.
  • Челпанов Г.И. Психология: Основной курс, читанный в Московском университете в 1908-1909 гг. / Под ред. Г.О. Гордона, Н.А. Рыбникова. М., 1909.
  • Шпет Г.Г. Философия и психология культуры / Отв. ред. Т.И. Артемьева, В.А. Кольцова, Т.Д. Марцинковская, Н.С. Полева. М., 2007.
To cite this article
Zhdan, A.N. (2009). Ways and principles of studying consciousness in history of psychology. Methodology and History of Psychology, 4(1), 47-60.

| Версия для печати |
© 2018 Methodology and History of Psychology