About
Issues
Our authors 
Contact us
Forum
 
Pechenkov, V.V. (2008). Vertical line of individuality

Download full text in PDF (in Russian)

Journal
Methodology and History of Psychology. 2008. Volume 3. Issue 3
Section
Psychology of Individuality
Pages
122-134
Type
Scientific article
Title
Vertical line of individuality
Authors
Pechenkov, Vasily Vasilievich
Abstract
From a position of ideological orthogonality of horizontal and vertical ways of study two groups of ways (strategies) of understanding individuality are analyzed – perfunctory and deep. The first focused on the structure and parameters of individual static and limited supervision and comments, and deep ways draw attention to the dynamics and metamorphosis, trying to understand the causes of these changes. Among the deep ways the psychological one is highlighted, which is based on the concept of "psychologism" (L.M. Batkin), complemented by the author's hypothesis of a dynamic approach to understanding individuality.
Keywords
  • individuality
  • ways of study of individuality
  • psychologism
  • dynamic approach
  • explanation
  • understanding
References
  • Арсеньев А.С. Философские основания понимания личности. М., 2001.
  • Баткин Л.М. Европейский человек наедине с собой. М., 2000.
  • Бахтин М.М. К методологии гуманитарных наук // Эстетика словесного творчества. М., 1986.
  • Давыдов В.В. Теория развивающего обучения. М., 1996.
  • Делез Ж. Логика смысла. М., 1995.
  • Джемс У. Психология. М., 1991.
  • Зинченко В.П., Мамардашвили М.К. Проблема объективного метода в психологии // Вопросы философии. 1977. № 7. С. 109-125.
  • История философии: энциклопедия. Минск, 2002.
  • Печенков В.В. Проблема целостной индивидуальности // Психология в вузе. 2006. № 1. С. 3-24.
  • Печенков В.В. Индивидуальность как ограниченность: динамический подход // Психология в вузе. 2006. № 2. С. 3-25.
  • Румянцева М.Ф. "Теоретическая игра" как способ исторического познания // Мир психологии. 1998. № 4. С. 159-171.
  • Тейяр де Шарден П. Феномен человека. М., 1987.
  • Трофимова Я.И., Чудинова Е.В. Как младшие школьники понимают, что такое развитие // Вопросы психологии. 1998. № 2. С. 33-45.
  • Франк С. Смысл жизни. Берлин, 1925.
  • Фуко М. Археология знания. К., 1996.
  • Штейнер Е.С. Феномен человека в японской традиции: личность или квазиличность? // Человек и культура: Индивидуальность в истории культуры / Под ред. А.Я. Гуревича. М., 1990. С. 164-190.
To cite this article
Pechenkov, V.V. (2008). Vertical line of individuality. Methodology and History of Psychology, 3(3), 122-134.

| Версия для печати |
© 2018 Methodology and History of Psychology