About
Issues
Our authors 
Contact us
Forum
 
Kachapov, M.M. (2008). Role of creative thinking of psychologist in explanation

Download full text in PDF (in Russian)

Journal
Methodology and History of Psychology. 2008. Volume 3. Issue 1
Section
Particular Issues of Explanation in Psychology
Pages
128-136
Type
Scientific article
Title
Role of creative thinking of psychologist in explanation
Authors
Abstract
The article deals with the structural and functional characteristics of professional thinking, by which an experienced psychologist sees the same results in many times larger and deeper than the novice psychologist. The structure of professional experience of the psychologist includes not only knowledge and skills but also intellectual capacity, characterized by a creative approach to the explanation of established phenomena. Since the researcher does not know in advance what kind of results he can get, he put forward a variety of hypotheses, and therefore the opening of a new, previously unknown fact in psychology requires updating of creativity of researcher. It is important to educate psychologists not on qualities of creative thinking itself, but on generate ways of designing these qualities by the trainees. If the psychologist has the ways, then he can easily master the qualities that form the basis of his professional competence in the field of interpretation. The main vector in the creative work of this professional is to master the technology of cultivation: designing own ways of creative thinking. The main tool for professional growth is a reflection of the process and the result of performed activities – the establishment of problematic (including suprasituational), formulation of the problem, the search for and implementation of creative solutions. The course of professional thinking process is considered on two levels: situational and suprasituational. Transition mechanism with the level of situational thinking on suprasituational allows professionals to actualize their own creative potential more fully. The account of this mechanism contributes to the successful development of techniques of suprasituational thinking as psychological bases of creative professional thinking.
Keywords
  • explanation
  • creative approach to explanation of psychological phenomena
  • creative thinking
  • problematicity
  • levels of professional thinking
References
  • Адушева Ю.А., Кашапов М.М. Особенности творческого профессионального мышления психолога // Проблемы совершенствования высшего психологического образования / Под ред. А.В. Карпова. Ярославль, 2004. С. 29-46.
  • Альтшуллер Г.С. Творчество как точная наука. М., 1979.
  • Витгенштейн Л. Философские исследования // Новое в зарубежной лингвистике. Вып. 16. М., 1985. С. 79-128.
  • Гадамер Г.Г. Актуальность прекрасного. М., 1991.
  • Гречнева Ю.Б., Огородова Т.В., Кашапов М.М. Особенности взаимосвязи творческого мышления и мотивации достижения учащихся профильных классов // Ярославский психологический вестник. 2004. Вып. 15. С. 157-160.
  • Дильтей В. Описательная психология. М., 2001.
  • Завьялова О.Ю., Огородова Т.В., Кашапов М.М. Особенности творческого мышления школьников и студентов в контексте профилизации обучения и профессионализации // Ярославский психологический вестник. 2004. Вып. 15. С. 160-161.
  • Ильенков Э. Школа должна учить мыслить // Наука и жизнь. 1984. № 8. С. 14-20.
  • Кант И. Трактаты и письма. М., 1980.
  • Кашапов М.М. Психолого-педагогический тренинг творческого мышления // Психология профессионального педагогического мышления / Под ред. М.М. Кашапова. М., 2003. С. 331-397.
  • Кашапов М.М. Особенности формирования творческого мышления профессионала // Психология способностей: Современное состояние и перспективы исследований: Материалы научной конференции, посвященной памяти В.Н. Дружинина. ИП РАН, 19-20 сентября 2005 г. М., 2005. С. 367-372.
  • Кашапов М.М. Ситуационный подход как метод исследования и формирования творческого профессионального мышления // Труды Ярославского методологического семинара. Т. 3: Метод психологии / Под ред. В.В. Новикова и др. Ярославль, 2005. С. 155-166.
  • Киселева Т.Г., Кашапов М.М. Модель профессиональной компетентности психолога в соответствии со стандартами образования // Социальный психолог. 2003. № 1 (5). С. 91-94.
  • Коточигова Е.В., Киселева Т.Г., Кашапов М.М. Компетентность: понятие, виды, основные подходы к диагностике компетентности психолога // Социальный психолог. 2003. № 1 (5). С. 39-44.
  • Рикер П. Конфликт интерпретаций. Очерки о герменевтике. М., 1995.
  • Ришар Ж.Ф. Ментальная активность. Понимание, рассуждение, нахождение решений. М., 1998.
  • Хайдеггер М. Время и бытие. М., 1993.
  • Шадриков В.Д. Деятельность и способности. М., 1994.
  • Юревич А.В. Психологи тоже шутят +. М., 2005.
  • Kachapov M., Sokolova V. Entraînement vidéo comme méthode d’acquisition de l’expérience de conduite en conflits // 6-e Biennale de l’éducation et de la formation. Débats sur les recherches et les innovations. Résumés des contributions. Paris, 2002. P. 230-231.
  • Kachapov M. La mentalité pédagogigue comme la compétence essentielle du professeur // 7-e Biennale de l’éducation et de la formation. Débats sur les recherches et les innovations. Résumés des contributions. Lyon, 2004. P. 185-186.
  • Kachapov M. Régularités et mécanismes de la mentalité créatrice du professeur // 8-e Biennale de l’éducation et de la formation. Débats sur les recherches et les innovations. Résumés des contributions. Lyon, 2006. P. 174-175.
To cite this article
Kachapov, M.M. (2008). Role of creative thinking of psychologist in explanation. Methodology and History of Psychology, 3(1), 128-136.

| Версия для печати |
© 2018 Methodology and History of Psychology