About
Issues
Our authors 
Contact us
Forum
 
Zhdan, A.N. (2007). Methodological lessons of S.L. Rubinstein

Download full text in PDF (in Russian)

Journal
Methodology and History of Psychology. 2007. Volume 2. Issue 4
Section
School of S.L. Rubinstein: Issues of Methodology and Theory
Pages
69-82
Type
Scientific article
Title
Methodological lessons of S.L. Rubinstein
Authors
Zhdan, Antonina Nikolaevna
Abstract
The author discusses the heritage value of S.L. Rubinstein in psychology methodology of modern science. The important methodological ideas and provisions contained in the writings of S.L. Rubinstein are identified, the characteristics of the type of organization of the methodological work in scientific research, including in the field of methodology, as well as in the teaching of psychology created by the scientist are analyzed.
Keywords
  • methodology
  • theory
  • method
  • history of psychology
  • methodological principles of psychology
  • subject of psychology
  • subjective-activity approach
  • scientific psychological terminology
  • dialectics
  • Marxism
  • nature of psyche
  • School of S.L. Rubinstein
References
  • Абульханова К.А. Деятельность и психология личности. М., 1980.
  • Абульханова К.А., Брушлинский А.В. Философско-психологическая концепция С.Л. Рубинштейна. М., 1989.
  • Абульханова К.А., Славская А.Н. К истории союза психологии и философии // Вопросы философии. 1996. № 5. С. 163-170.
  • Абульханова-Славская К.А. О субъекте психической деятельности. М., 1973.
  • Абульханова-Славская К.А. С.Л. Рубинштейн – ретроспектива и перспектива // Проблема субъекта в психологической науке / Под ред. А.В. Брушлинского и др. М., 2000. С. 13-26.
  • Абульханова-Славская К.А., Брушлинский А.В. Исторический контекст и современное звучание фундаментального труда С.Л. Рубинштейна // Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии: в 2-х тт. Т. 2. М., 1989. С. 250-283.
  • Абульханова-Славская К.А., Брушлинский А.В. Несколько замечаний в связи со статьей А.С. Арсеньева "О творческой судьбе С.Л. Рубинштейна" // Вопросы философии. 1998. № 11. С. 69-74.
  • Арсеньев А.С. Размышления о работе С.Л. Рубинштейна "Человек и мир" // Вопросы философии. 1993. № 5. С. 130-160.
  • Арсеньев А.С. Десять лет спустя. О творческой судьбе С.Л. Рубинштейна: Философский очерк // Вопросы философии. 1998. № 11. С. 43-68.
  • Брушлинский А.В. Первая психологическая лаборатория в системе Академии наук СССР // Психологический журнал. 1995. Т. 16. № 3. С. 53-60.
  • Брушлинский А.В. Деятельностный подход в психологической науке // Вопросы философии. 2001. № 2. С. 89-95.
  • Брушлинский А.В. Самая читаемая книга по психологии: триумфы, трагедии, парадоксы // Психологический журнал. 2001. Т. 22. № 6. С. 5-13.
  • Брушлинский А.В. Психология субъекта. СПб., 2003.
  • Василюк Ф.Е. Методологический анализ в психологии. М., 2003.
  • Выготский Л.С. Исторический смысл психологического кризиса // Собрание сочинений: в 6-ти тт. Т. 1. М., 1982.
  • Кольцова В.А. Актуальные проблемы методологии современной отечественной психологической науки // Психологический журнал. 2007. Т. 28. № 2. С. 5-18.
  • Корнилова Т.В., Смирнов С.Д. Методологические основы психологии. СПб., 2006.
  • Пархоменко О.Г., Ронзин Д.В., Степанов А.А. С.Л. Рубинштейн в педагогическом институте им. А.И. Герцена // Рубинштейн Сергей Леонидович: очерки, воспоминания, материалы. М., 1989. С. 146-158.
  • Психологическая наука в России XX столетия: проблемы теории и истории / Под ред. А.В. Брушлинского. М., 1997.
  • Рубинштейн С.Л. Проблемы психологии в трудах Карла Маркса // Советская психотехника. 1934. № 1. С. 3-20. [Переиздание: Вопросы психологии. 1985. № 2. С. 8-24.]
  • Рубинштейн С.Л. Основы психологии. М.-Л., 1935.
  • Рубинштейн С.Л. Вопросы психологической теории // Вопросы психологии. 1955. № 1. С. 6-17.
  • Рубинштейн С.Л. Бытие и сознание. О месте психического во всеобщей связи явлений материального мира. М., 1957.
  • Рубинштейн С.Л. О мышлении и путях его исследования. М., 1958.
  • Рубинштейн С.Л. Принципы и пути развития психологии. М., 1959.
  • Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии. М., 1973.
  • Рубинштейн С.Л. Принцип творческой самодеятельности. К философским основам современной педагогики // Вопросы психологии. 1986. № 4. С. 101-107.
  • Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии: в 2-х тт. М., 1989.
  • Рубинштейн С.Л. Советская психология в условиях Великой Отечественной войны // Рубинштейн Сергей Леонидович: очерки, воспоминания, материалы. М., 1989. С. 374-395.
  • Рубинштейн С.Л. Человек и мир. М., 1997.
  • Рубинштейн Сергей Леонидович: очерки, воспоминания, материалы. М., 1989.
  • Труды Ярославского методологического семинара. Т. 1 / Под ред. В.В. Новикова и др. Ярославль, 2003.
  • Труды Ярославского методологического семинара. Т. 2 / Под ред. В.В. Новикова и др. Ярославль, 2004.
  • Труды Ярославского методологического семинара. Т. 3 / Под ред. В.В. Новикова и др. Ярославль, 2005.
  • Юревич А.В. Психология и методология. М., 2005.
To cite this article
Zhdan, A.N. (2007). Methodological lessons of S.L. Rubinstein. Methodology and History of Psychology, 2(4), 69-82.

| Версия для печати |
© 2018 Methodology and History of Psychology