About
Issues
Our authors 
Contact us
Forum
 
Umrikhin, V.V. (2007). Historical-methodological problems of analysis of scientific schools in psychology

Download full text in PDF (in Russian)

Journal
Methodology and History of Psychology. 2007. Volume 2. Issue 4
Section
Pages
5-14
Type
Scientific article
Title
Historical-methodological problems of analysis of scientific schools in psychology
Authors
Umrikhin, Vladimir Vladimirovich
Abstract
The article deals with a number of methodological problems related to the historical reconstruction of scientific schools in psychology. The analysis of the concept of "scientific school" is given, the types of scientific schools are described, including the school as research team, the role of the research program as a consolidating beginning of the scientific school is described. From this perspective, the author discusses the main methodological principles of historical-scientific reconstruction of schools in psychology.
Keywords
  • scientific school
  • research program
  • school as research team
  • typology of sceintific schools
  • methodological principles of reconstruction of scientific schools
References
  • Гасилов В.Б. Научная школа – феномен и исследовательская программа науковедения // Школы в науке. М., 1977.
  • Лакатос И. Методология исследовательских программ. М., 2003.
  • Ланге К.А. "Классические" и современные научные школы и научно-исследовательские объединения // Школы в науке. М., 1977.
  • Мирский Э.М. Естественно-научная школа в системе научной деятельности // Школы в науке. М., 1977.
  • Огурцов А.П. Научная школа как форма кооперации ученых // Школы в науке. М., 1977.
  • Полани М. Личностное знание. М., 1985.
  • Умрихин В.В. Развитие советской школы дифференциальной психофизиологии. М., 1987.
  • Хайтун С.Д. Об историческом развитии понятия научной школы // Школы в науке. М., 1977.
  • Школы в науке / Под ред. С.Р. Микулинского, М.Г. Ярошевского, Г. Кребера, Г. Штейнера. М., 1977.
  • Ярошевский М.Г. Логика развития науки и научная школа // Школы в науке. М., 1977.
  • Ярошевский М.Г. Программно-ролевой подход к исследованию научного коллектива // Вопросы психологии. 1978. № 5.
  • Ярошевский М.Г. О генезисе субъекта научного познания // Вопросы философии. 1979. № 6.
  • Ярошевский М.Г. Сеченов и мировая психологическая мысль. М., 1981.
To cite this article
Umrikhin, V.V. (2007). Historical-methodological problems of analysis of scientific schools in psychology. Methodology and History of Psychology, 2(4), 5-14.

| Версия для печати |
© 2018 Methodology and History of Psychology