About
Issues
Our authors 
Library
Contact us
Forum
 
Akhutina, T.V. (2007). Role of L.S. Vygotsky in development of neuropsychology

Download full text in PDF (in Russian)

Journal
Methodology and History of Psychology. 2007. Volume 2. Issue 4
Section
School of L.S. Vygotsky: Traditions and Modernity
Pages
57-68
Type
Scientific article
Title
Role of L.S. Vygotsky in development of neuropsychology
Authors
Akhutina, Tatyana Vasilievna
Abstract
The article focuses on the role of L.S. Vygotsky in the creation of theory and methods of neuropsychological diagnostics, rehabilitation and correction. The author presents the principles of neuropsychology, his approach to the diagnosis and localization of organization problems proposed by L.S. Vygotsky and mastered by modern science. Use of ideas of L.S. Vygotsky in the diagnosis and correction is revealed with the example of child neuropsychology.
Keywords
  • L.S. Vygotsky
  • neuropsychology
  • higher mental functions (HMF)
  • diagnostics of HMF
  • rehabilitation of HMF
  • child neuropsychology
  • neuropsychological correction
References
  • Ахутина Т.В. Культурно-исторические и естественно-научные основы нейропсихологии // Психологический журнал. 2004. № 4. С. 20-27.
  • Ахутина Т.В. Л.С. Выготский и А.Р. Лурия: становление нейропсихологии // Вопросы психологии. 1996. № 5. С. 83-98.
  • Ахутина Т.В., Игнатьева С.Ю., Максименко М.Ю., Полонская Н.Н., Пылаева Н.М., Яблокова Л.В. Методы нейропсихологического обследования детей 6-8 лет // Вестник МГУ. Серия 14. "Психология". 1996. № 2. С. 51-58.
  • Ахутина Т.В., Пылаева Н.М. Методология нейропсихологического сопровождения детей с неравномерностью развития психических функций // А.Р. Лурия и психология XXI века. Доклады Второй Международной конференции, посвященной 100-летию со дня рождения А.Р. Лурия / Под ред. Т.В. Ахутиной, Ж.М. Глозман. М., 2003. С. 181-189.
  • Ахутина Т.В., Пылаева Н.М. Детская нейропсихология: преодоление трудностей учения. Учебное пособие. (В печати.)
  • Венгер А.Л. Структура психологического синдрома // Вопросы психологии. 1994. № 4. С. 82-92.
  • Выготский Л.С. Собрание сочинений: в 6-ти тт. Т. 1. М., 1982.
  • Выготский Л.С. Собрание сочинений: в 6-ти тт. Т. 3. М., 1983.
  • Выготский Л.С. Собрание сочинений: в 6-ти тт. Т. 4. М., 1984.
  • Выготский Л.С. Собрание сочинений: в 6-ти тт. Т. 5. М., 1983.
  • Выготский Л.С. Проблема развития и распада высших психических функций // Проблемы дефектологии. М., 1995. С. 404-418.
  • Выготский Л.С. Письма к ученикам и соратникам // Вестник МГУ. Серия 14. "Психология". 2004. № 3. С. 3-40.
  • Ермолаев Д.В., Захарова И.Ю. Средовой подход в работе с детьми с нарушениями развития эмоциональной сферы // Особый ребенок. Исследования и опыт помощи. Вып. 5. М., 2006. С. 9-33.
  • Иванова А.Я. Обучаемость как принцип оценки умственного развития детей. М., 1976.
  • Лурия А.Р. Высшие корковые функции человека и их нарушения при локальных поражениях мозга. 2-е изд. М., 1969.
  • Лурия А.Р. Основы нейропсихологии. М., 1973.
  • Лурия А.Р. Основные проблемы нейролингвистики. М., 1975.
  • Лурия А.Р. Л.С. Выготский и проблема локализации функций // Вопросы психологии. 1996. № 6. С. 55-61.
  • Мещеряков Б.Г. Логико-семантический анализ концепции Л.С. Выготского. Самара, 1998.
  • Пылаева Н.М. Опыт нейропсихологического исследования детей 5-6 лет с задержкой психического развития // Вестник МГУ. Серия 14. "Психология". 1995. № 3.
  • Пылаева Н.М. Применение методики "Сортировка цветных фигур" в коррекционно-развивающем обучении // Школа здоровья. 1999. № 1. С. 109-112.
  • Пылаева Н.М. Нейропсихологические методы развития функций программирования и контроля // Школа здоровья. 2002. № 4. С. 36-43.
  • Пылаева Н.М., Ахутина Т.В. Школа внимания. Методика развития и коррекции внимания у детей 5-7 лет. М., 1997.
  • Пылаева Н.М., Ахутина Т.В. Коррекция зрительно-вербальных функций у детей 5-7 лет // Школа здоровья. 1999. № 2. С. 65-71.
  • Пылаева Н.М., Ахутина Т.В. Методика "Сложи фигуру" в диагностике и коррекции зрительно-пространственных трудностей // Школа здоровья. 2000. № 3. С. 26-30.
  • Пылаева Н.М., Ахутина Т.В. Развитие зрительно-вербальных функций у дошкольников. Учебное пособие. (В печати.)
  • Рубинштейн С.Я. Психология умственно отсталого школьника. М., 1970.
  • Семенович А.В. (ред.) Комплексная методика психомоторной коррекции. М., 1998.
  • Семенович А.В. Нейропсихологическая диагностика и коррекция в детском возрасте. М., 2002.
  • Симерницкая Э.Г., Матюгин И.Ю. Нейропсихологическая диагностика и коррекция школьной неуспеваемости. М., 1991.
  • Хомская Е.Д. Роль Л.С. Выготского в творчестве А.Р. Лурия // Вопросы психологии. 1996. № 5. С. 72-83.
  • Цветкова Л.С. Нарушение конструктивной деятельности при поражениях лобных и теменно-затылочных отделов мозга // Лобные доли и регуляция психических процессов / Под ред. А.Р. Лурия, Е.Д. Хомской. М., 1966.
  • Цветкова Л.С. Восстановительное обучение при локальных поражениях мозга. М., 1972.
  • Цветкова Л.С. (ред.) Актуальные проблемы нейропсихологии детского возраста. М., 2001.
  • Ярошевский М.Г. Л.С. Выготский: В поисках новой психологии. СПб., 1993.
  • Alfano D.P., Finlayson M.A.J. Clinical Neropsychology in Rehabilitation // Clinical Neuropsychologist. 1987. N 1. P. 105-123.
  • Haywood H.C., Lidz C.S. Dynamic Assessment in Practice: Clinical and Educational Applications. Cambridge University Press, 2007.
  • Johnson M.H. Developmental cognitive neuroscience: an introduction. Cambridge, Oxford, 1997.
  • Kirk S. Education of exeptional children. Boston, 1972.
  • Lidz C., Elliott J. (Eds.) Dynamic Assessment: Prevailing Models and Applications // Advances in Cognition and Educational Practice. V. 6. Elsevier Science Inc., 2000.
  • Lyon G.R., Moats L., Flynn J.M. From assessment to treatment. Linkage to interventions with children // Assessment issues in child neuropsychology / Ed. by M.G. Tramontana, S.R. Hooper. N.Y., 1988. P. 113-144.
  • Reitan R.M. REHABIT – Reitan evaluation of hemispheric abilities and brain improvement training. Tucson, 1980.
  • Rourke B.P., Bakker D., Fiske J.L., Strang J.D. Child neuropsychology: An introduction to theory, research, and clinical practice. N.Y., 1983.
  • Thal D., Marchman V., Stiles J., Aram D., Trauner D., Nass R., Bates E. Early lexical development in children with focal brain injury // Brain and Language. 1991. N 40 (4). P. 491-527.
  • Tzuriel D. Dynamic Assessment of Young Children. Kluwer Academic / Plenum Publishers, 2001.
  • Ylvisaker M. Context-sensitive cognitive rehabilitation after brain injury: Theory and practice // Brain Impairment. 2003. V. 4. N 1. P. 1-16.
To cite this article
Akhutina, T.V. (2007). Role of L.S. Vygotsky in development of neuropsychology. Methodology and History of Psychology, 2(4), 57-68.

| Версия для печати |
© 2020 Methodology and History of Psychology