About
Issues
Our authors 
Contact us
Forum
 
Levchenko, E.V. (2006). Psychoanalysis and psychological knowledge: evolution of representation of psychoanalysis ...

Download full text in PDF (in Russian)

Journal
Methodology and History of Psychology. 2006. Volume 1. Issue 2
Section
On 150th anniversary of S. Freud
Pages
128-137
Type
Scientific article
Title
Psychoanalysis and psychological knowledge: evolution of representation of psychoanalysis in Russian textbooks on psychology
Authors
Levchenko, Elena Vasilievna
Abstract
The article deals with the problem of the dynamics of psychological knowledge on the material of representation of the weaknesses of S. Freud's concept in the Russian textbooks of psychology. The author suggests a periodization of the dynamics of psychoanalysis representations in the textbooks. The strategies of critics are described. The author analyzes both the diachrony and the synchrony of their changes. The article demonstrates a tendency of washing out of the critical descriptions of S. Freud's concept content, its victimization for the task of translation of "correct", "good" scientific ideals to the new generations of psychologists.
Keywords
  • psychoanalysis
  • psychological knowledge
  • dynamics of scientific knowledge
  • criteria of science
  • image of conception
  • strategies of critics
References
  • Белкин А. [Без названия] // Литературная газета. 1 июня 1988. № 22 (5192). С. 15.
  • Гиппенрейтер Ю.Б. Введение в общую психологию. М., 1996.
  • Годфруа Ж. Что такое психология. В 2-х тт. Т. 1. М., 1992.
  • Ждан А.Н. История психологии. Учебник. М., 1990.
  • Ждан А.Н. История психологии. От античности до наших дней. Учебник для вузов. М., 2005.
  • Климов Е.А. Общая психология. Общеобразовательный курс. Уч. пособие для вузов. М., 1999.
  • Лазурский А.Ф. Избранные труды по общей психологии. Психология общая и экспериментальная. СПб., 2001.
  • Левченко Е.В. История и теория психологии отношений. СПб., 2003.
  • Марцинковская Т.Д. История психологии. Уч. пособие для студентов высших учебных заведений. М., 2001.
  • Мироненко И.А. Современные теории в психологии личности. СПб., 2003.
  • Немов Р.С. Психология. Уч. пособие. М., 1990.
  • Общая психология. Уч. пособие для студентов педагогических институтов / Под ред. В.В. Богословского и др. М., 1981.
  • Общая психология. Уч. пособие для педагогических институтов / Под ред. проф. А.В. Петровского. М., 1970.
  • Петровский А.В. Введение в психологию. М., 1995.
  • Психологiчний словник / За ред. чл.-кор. АПН СРСР В.I. Войтка. Киiв, 1982.
  • Психология. Биографический библиографический словарь. СПб., 1999.
  • Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Основы психологической антропологии. Психология человека: Введение в психологию субъективности. Уч. пособие для вузов. М., 1995.
  • Фрейд З. Введение в психоанализ. Лекции. М., 1989.
  • Фрейд З. Психология бессознательного. М., 1990.
  • Фрейд З. "Я" и "Оно". Труды разных лет. Кн. 1. Тбилиси, 1991.
  • Фромм Э. Анатомия человеческой деструктивности. М., 1994.
  • Ярошевский М.Г. История психологии. М., 1976.
  • Ярошевский М.Г. История психологии. М., 1985.
  • Ярошевский М.Г. Краткий курс истории психологии. М., 1995.
  • Bernstein D.A., Clarke-Stewart A., Roy E.J., & Wickens Ch.D. Psychology. N.Y., 1997.
  • Bourne L.E. & Russo N.F. Psychology: Behavior in Context. N.Y., 1998.
  • Heilbron J. Auguste Comte and historical epistemology: a reply to Dick Pels’ // History of the Human Sciences. 1996. № 9 (2). Р. 153-159.
To cite this article
Levchenko, E.V. (2006). Psychoanalysis and psychological knowledge: evolution of representation of psychoanalysis in Russian textbooks on psychology. Methodology and History of Psychology, 1(2), 128-137.

| Версия для печати |
© 2018 Methodology and History of Psychology